Nästa artikel
Bürstner Viseo i 690 g
Provkörd

Bürstner Viseo i 690 g

Publicerad 5 augusti 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Bürstners Viseo-serie är helt omarbetad till 2014. Till det yttre är bilen något slankare och bodelsdörren är i rekordformat. Dessutom är chassit en ovanlig variant av ett bekant tema. Provkörningen från nummer 4.2014.
Variation och valfrihet präglar Bürstners utbud anno 2014. Framförallt breddas utbudet av små och medel­stora bilar. Bland de helintegrerade modellerna är Viseo­serien profilerad som det lite biligare alternativet. Eller alternativet för de som vill ha en smalare helintegrerad bil. Yttermåttet är nämligen enbart 220 centimeter.

Det finns tre modeller att välja på. I 720G har drottningsäng och är snäppet längre. Modellen i 700 har ingen fast säng utan en speciell L-formad soffa längst bak i bilen. Vi har provkört modellen i 690 G som har en traditionell och populär planlösning med höga långbäddar. Till skillnad från merparten av Fiatbaserade husbilar är den inte byggd på Fiats lågbyggda specialchassi eller ett Al-Ko chassi. utan på ett Fiat Ducato originalchassi av samma sort som exempelvis flakbilar är byggda på. Skillnaden är att ramen är högre och bodelens vikt då hamnar lite högre. På de vägar vi kör känns inte det av nämnvärt, möjligen påverkar det mer i höga farter. Vi kör som mest 90 km/h och koncentrerar oss på att testa bilen i en liten by. Där visar den sig vara riktigt flink i de smala gränderna. Hjulbasen är 3800 mm vilket gör att den vänder ganska enkelt. Det gäller som vanligt att se upp med överhänget bak. Den smalare bodelen känns inte dramatiskt annorlunda än den tidigare karossen som var 10 cm bredare, men visst kan det vara avgörande där det är riktigt trångt. Vi avstod från att sätta den på krävande prov för det testade exemplaret saknade backkamera. De flesta av Bürstners nya modeller för i år har likt Viseo riktigt bred bodelsdörr. Den är hela 70 centimeter bred och har dubbel tätning vilket minskar drag och vägljud. Den har invändiga gångjärn och ett infällt handtag samt ett stort fönster. Då bodelen på grund av det höga chassit ger ett högt insteg är ett elektiskt manövrerat trappsteg standard.

Köket finns direkt innanför dörren och det är ett rakt kök vars bänkskiva helt upptas av en avlång spis med tre lågor och en stor diskho. Tyvärr finns ingen arbetsyta och de täckglas som finns är inte delbara. Så det blir till att använda matbordet för att hacka grönsaker. Direkt efter köket står ett kylskåp på golvet och ovanför finns "ingenting". Där är det istället gott om plats för att ställa olivolja, vin och paket med frukostflingor, åtminstone när bilen står still. En annan positiv effekt med att inga skåp monterats ovan kylen är att hela bilen upplevs som luftigare och ljusare. Ett högt skåp skulle ge trängre känsla.
På motsatt sida finns hygienutrymmet. Det är ett så kallat Vario-bad vilket innebär att det går att skjuta hela handfatsmodulen åt sidan vilket ger en riktigt rymlig dusch. På så sätt utnyttjas det utrymmet maximalt. Det fungerar utmärkt som både toalett och dusch. Längst bak i bilen finns två långbäddar varav den ena är längre än den andra. Under båda sängarnas framkant finns förvaring i garderober. Mellan bäddarna finns en trappa med förvaring. Dessutom är trappan snyggt belyst med LED-lister som lyser upp trappstegen. Längst bak i bilen, under sängarna, finns det vanliga förvaringsutrymmet som har luckor på båda sidor om bilen.

Bilens sittgrupp rymmer som mest fyra personer. Komforten är okej men vid längre färder är de bakre sittplatserna lite raka i ryggen. Matbordet går att förlänga så att alla runt det når fram till besticken. Från förarsätet är sikten god. De busshängda backspeglarna ger bra sikt bakåt. Närsikten framåt är också bra. Med det menar jag att det går att se objekt nära framför bilen. Detta tack vare att den främre krockbalken kortats vilket ger en mer lodrät front och vindruta. Bürstner uppger att det inte ska försämra krocksäkerheten.

Ursprungligen publicerad i H&H nr 4.14. 

Olika. Den ena bädden är 202 cm lång och den kortare 174 cm.

Vario bad. Hela handfatsväggen går att svänga åt sidan.

Mat. Vid matdags finns det plats för fyra personer runt bordet.

Bürstner Viseo i 690 g
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l/130 hk Multijet II
Växellåda: 6 växlad Manuell
Chassi: Fiat Ducato original.
Säkerhetssystem: ABS, ESP(T) ASR(T) Hill holder(T)
Tjänstevikt från: 3 080 kg.
Totalvikt: 4 250 kg(T)
Maxlast: 970 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 960/2 200/2 850 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Takhöjd inne: 195 cm
Isoleringsmaterial: XPS Skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 50/30/34 mm
Uppvärmning: Truma combi 6 EH
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Långbäddar: 77x202 cm och 77/50-194 cm. Nedfällbar säng: 140x185 cm.
Årsmodell: 2014
Pris från: 789 000 kr
Pris testad bil: 814 190 kr

Standardutrustning bl.a: Chassipaket, vinterpaket, bodelsbatterier 2x90 Ah, elektrisk golvvärme, glasfibertak, lättmetallfälgar, farthållare, AC i bildel, 

Tillbehör testad bil: Centrallås för bodelsdörr 2 830 kr, ESP och traction control samt hillholder 5 990 kr, totalviktshöjning till 4 250 kg 5 820 kr, 160 liters kylskåp 10 550 kr.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.