Nästa artikel
Begagnad Laika Ecovip 400 I
BEGTEST

Begagnad Laika Ecovip 400 I

Publicerad 17 oktober 2015 (uppdaterad 6 februari 2023)
Husbil för runt 300 000 kronor finns det gott om men vågar man köpa? Utbudet ger bilar med några år på nacken eller med lite längre milantal på mätaren. Denna är byggd på Ivecos 3,5 tons chassi.

Tidigare publicerad artikel i tidningen Husbil & Husvagn nr 2.14.

Runt 300 000 kronor är utbudet av husbilar enormt. Ta en titt på blocket.se, så kommer du att hitta hur många bilar som helst och när Husbil & Husvagn söker på prisläget 250 000-350 000, kommer det upp nästan 900 annonser.
Just den dagen vi söker, finns det 113 privatannonser och 753 från handlare, eller företag som definitionen på blocket.se föredrar. Söker man generellt, utan prisavgränsningar, fanns det nästan 4 000 husbilsannonser, varav 24 procent privatannonser.
Vi åkte till K Öhman Bil & Maskin AB i Västerås för att köra en Laika Ecovip 400 I på ett Iveco chassi. Bilen är från 2000 och har 6 400 mil på mätaren. Utgångspriset är 275 000 kronor.

Visst har det hänt saker, både i form och funktion de senaste tretton åren. Det märks tydligt när man tar steget uppför den elektriska trappan och äntrar ingångsdörren baktill i Laikan. Även utsidan bär prägel av äldre design men det behöver inte innebära att det praktiska användandet av bilen är sämre.
Ingången är rymlig, tack vare att vinkelköket är placerat på höger sida, strax innanför ingångsdörren. Utmed bakstammen är det plats för kylskåpet, ett 80 liters Electrolux med frysfack, Truma Boilern för varmvattnet samt en garderob. Dessutom ger det plats för hygienutrymmet.
Köket är praktiskt inrett, gasolspis med tre lågor och en rund diskho i vinkeln ut mot mittgången. Under diskhon finns ett praktiskt skåp med nedersta hyllan inrett för flaskor. Över diskbänken ett skåp med jalusi och i övrigt gott om förvaring i köksdelen. Över spisen finns ett fönster som släpper in arbetsljus och ugnen sitter högt placerad över kylskåpet. I det här fallet är ugnen helt oanvänd, kanske för att placeringen inte är så praktisk?

Vidare finns en rymlig garderob med både hyllor och stång för klädhängare.
I det bakre, vänstra hörnet av bilen, finns hygienrummet. Ett fönster i bakstammen, strax ovanför toaletten, släpper in ljus. På motsatt sida en duschplats. Hela badrummet är byggt som en inplastad modul men trots det, rekommenderar vi ett fukttest i en mer än 10 år gammal bil. Ja, det gäller vilket begagnat fordon som helst.
Strax framför köket, en dinett med plats för fyra åkande. Stora fönster bidrar till en ljus och bra utsikt. Två åker baklänges och två framlänges. Bara de som åker framlänges sitter bältade. Mitt emot, en långsoffa som också kan göras om till två sittplatser mitt emot varandra med bord emellan. Soffan bidrar till en bra vardagsrumskänsla.
Ovanför dinetten och långsoffan hittar vi överskåp med rejält om plats och en liten smal tidningshylla med stoppkant under.

Laikan har framdörrar på båda sidor, och förarhytten är Ivecos välkända från tiden. Än idag känns instrumentbrädan relativ modern och det som behövs finns. Farthållare och AC och en kuriosa är den backkamera av tjock-tv modell som monterats på instrumentbrädan. Bilden är svartvit men riktigt bra från två kameror; en för närbild bakom bilen och en för lite längre distans.
Värmen sköts av en Trumatic, centralt placerad mellan köket och långsoffan. En fiffig detalj är den trådkorg som placerats ovanför, perfekt för att torka fuktiga vantar och mössor.

När man kör bilen, förstår man att utvecklingen har gått framåt. Det är lite mer lastbilskänsla över denna än bilar av modernare snitt. Dieseln knackar lite högre och växlarna är lite trögare att få i. Men trots allt, på tretton år slits saker och Laikan är en långt trevligare upplevelse än man vid första anblicken kunde tro.
Med drygt 6 000 mil på mätaren är drivlinan fortfarande fräsch, grundkonstruktionen är trots allt gjord för att tåla tuffa tag i dagliga transporter och vår provbil verkar ha levt en ganska skyddad tillvaro.
Väghållningen är bra med tanke på bilens ålder och luftbälgarna på bakaxeln hjälper givetvis till. De kan pumpas manuellt och individuellt med hjälp av luftnipplar som nås genom en liten lucka på bilens utsida och fungerar som förstärkta genomslagsgummin.
Tillsammans med de luftfjädrade framstolarna, blir åkkomforten riktigt bra.

Bilen har bra med stuvutrymmen, det dubbla golvet ger lastluckor på vänster sida och gasolkofferten är enkel att betjäna från utsidan.
Det är generösa snickerier i en bil från början av seklet och känslan av kvalitet är påtaglig. Luckor stänger likt kassaskåp, tyngden i luckor och lådor är påtaglig. Med rejäla lås, ger det en helhet av kvalitet.
Vågar man då köpa en bil som har så pass många år på nacken?
Studera bilens skick noga, ta del av de handlingar som finns och begär att bilen skall ha gått igenom den årliga kontrollbesiktningen. Testa då också gasolanläggningen och tveka inte att be någon opartisk värderingsman eller testare gå igenom bilen.
När du väl har gjort det och funnit att allt är till belåtenhet, är det upp till betraktaren att avgöra om design, kvalitet, planlösning och allt annat passar. För plånboken finns det säkert utrymme att diskutera både pris och leveransvillkor.
Den provade bilen är en trevlig bekantskap och kan med vidare bra skötsel, tjänstgöra som ett troget resesällskap i många år framåt.

Laika Ecovip 400 I

Chassi: Iveco, bakhjulsdrift
Årsmodell: 2000
Antal mil: 6 400
Antal ägare: 6 st
Motor: 2,8 l Common Rail, 125 hk, 6 vxl manuell
Längd/bredd: 6 600/2 334 mm
Tjänstevikt: 3 210 kg
Maxlast: 290 kg
Totalvikt: 3 500 kg
Uppvärmning: Luftburen, Trumatic
Däck: 195/65R 16 C
Utrustning på provkörd bil: Diesel, ABS, airbag förare, C-lås, cd-stereo, cykelställ, dubbelgolv, elhissar, gasolflaska, larm, markis, separat dusch, servo, taklucka x 3, tv-antenn, ugn, isolerad avloppstank.
Bränsleförbrukning: Ej uppmätt
Pris på lappen: 275 000 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.