Nästa år firar Adria 50 år som tillverkare av fritidsfordon. Vi kikar närmare på en modell med en planlösning som tilltalar de svenska köparna. Från nummer 10.2014.
Aidria Matrix Plus M 670 SLT ingår i företagets crossover-program vilket i praktiken innebär att en halvintegrerad husbil har utrustats med taksäng över sittgruppen. Adria har helt skippat de traditionella alkovmodellerna till förmån för taksängar men de tillverkar fortfarande bilar med alkov, fast då under systermärket Sun Living. Matrix Plus är byggd på Fiat Ducato med lågbyggt campingchassi och kan fås med fem olika planlösningar. Den provkörda 670 SLT är 7,5 meter lång och har tvärgående badrum längst bak och låga långbäddar framför. Tidigare har SLT-lösningen inte stått till buds för crossover-modeller med Fiatchassi, istället har den funnits med Renault-chassi i Supreme-serien.
Den testade bilen har totalvikten 3500 kilo vilket i bästa fall ger en lastvikt på 394 kilo vilket inte är så mycket. Det går att väga upp det befintliga chassit till 3 650 kilo men ur lastsynpunkt är heavychassit med 4 250 kilo bästa alternativet. Till modellåret 2015 har en del saker ändrats på Matrix Plus. Mest iögonfallande är givetvis att Fiat sett över Ducato med bland annat en nydesignad front. Bodelen har även den fått ny design och konstruktion fast det kanske inte märks vid första anblicken. Baktill har taket höjts med sex centimeter men bulan ovanför taksängen har sänkts med två centimeter vilket ger en mer slimmad look. Syftet har varit att förbättra luftmotståndet och där bilen är som högst vid bulan har totalhöjden således minskats. Utrymmet inne har dock blivit större tack vare den högre takhöjden bak. Även materialen i karossen har förändrats. Konstruktionen heter Comprex. Utsidan är av glasfiberarmerad plast (GFK), isoleringen i golvet består av styropor (EPS) och i väggarna av frigolit (XPS). Reglarna är av trä kombinerat med fuktspärrar av polyester vid utsatta positioner. Innerväggen är av faner. Tekniken uppges ge en fem procent lättare konstruktion. Vid sidan om Matrix-serien gäller förnyelsen även de helintegrerade Sonic. Man har alltså inte helt och hållet gjort avkall på trä som material i väggarna. En annan nyhet är att bodelsdörren är bredare. Medan flera andra tillverkare breddar dörrarna till 70 centimeter tar Adria en medelväg med 60 centimeter. En bred bodelsdörr innebär att möjligheterna inne kan begränsas eftersom väggytan minskas.
Inne i Matrix Axess finns uteslutande LED-belysning som kan, om den rattas rätt, ge en fin atmosfär. Förutom spotlights finns indirekt belysning enligt dagens mode. Belysningen känns väl anpassad och framför allt finns det tillräckligt med ljus. Ett bra exempel är spottarna på B-stolparna bakom förarhytten och belysningen i utrymmet mellan sovrummet och köket som ofta saknar ljus. Detta utrymme belyses i Plus med hjälp av två spotlights som monterats på takluckans ram. Så länge dagsljuset räcker ger också takfönstren i fronten, i mitten och i sovrummet bra ljus.
Längst bak i bilen finns det tvärställda badrummet. Dörren har en något framskjuten placering mellan sängarna vilket ger lite extra svängrum. Mitt på bakväggen finns ett ganska lågt placerat fönster som kan mörkläggas vid behov. Till vänster innanför dörren finns en stor garderob med klädstång och i motsatt hörn hittar vi duschen som mäter 70x70 cm vilket är ganska rymligt. Sovrummet kan skiljas från den övriga bodelen med ett draperi. Uppe vid taket finns tre rymliga skåp på båda sidor. Alltsammans är det sex LED-spotlights och därtill löper den förutnämnda indirekta belysningen i taket. Dagsljuset faller in genom det 70x50 cm stora takfönstret samt de 80x50 cm stora sidorutorna. Två smala ytor vid båda sänggavlarna är lite underliga. De är bara tre centimeter djupa och har höjda kanter, deras användningsområde förblev oklart vid provkörningen. Låga bäddar är allt populärare. De är enkla att kliva i och ur och ger en luftig bodel. Nackdelen är att det stora utrymme som finns under höga sängar minskar. I denna bil finns under vänstra sängen bland annat elcental och under den högra hittas färskvattentanken. Därtill finns trots allt plats för en hel del bagage.
Sängarnas lyftmekanism är fristående träkäppar, något som får oss att undra om det verkligen kostar så mycket att montera en stark gasfjäder? Lösningen med en pinne känns konstig med tanke på att utrymmet kommer att användas ofta då det inte finns mycket plats för skrymmande bagage i övriga bilen. Köket har fått ny design. Redan förra året presenterades den längsgående trelågiga spisen som är en av det relativt kompakta kökets stjärnor. Ganska ofta undrar man om hur vanligt det är att samtidigt vilja använda fyra lågor i en husbil med standardmått. Troligen har även Adrias designteam haft de funderingarna och bestämt sig för att det räcker med tre lågor. När de monteras i en rad blir det en stor användbar yta framför dem.
I diskhon har man dock inte sparat utrymme. Den finns till höger i vinkelköket. En liten men viktig detalj är handdukshållaren som kunde ha monterats lite högre för att även husera större handdukar. Matrix Plus har ett smalt och högt kylskåp från Dometic som rymmer 150 liter samt ett separat frysfack. Det finns tillräckligt med kapacitet för fem personer, naturligtvis beroende på aptit. Ovanför kylskåpet finns manöverpanelerna till bilen och pannan från Truma. Även den eldrivna taksängen sköts härifrån. Inne i skåpet ovanför kylskåpet finns ett utdragbart tv-ställ som gör det möjligt att titta på tv från bäddarna eller från säten i förarhytten.
I bilens främre del finns en bekväm L-formad sittgrupp till vänster och en sidosoffa till höger. Sidosoffan kan göras om till en sittplats med ryggstödet mot färdriktning så att det tillsammans blir fem riktiga sittplatser. Den eldrivna mekanismen på taksängen är standard och den fungerar bra. Utrymmet mellan sängen och taket är 65 centimeter med sängen nere, under sängen är det samtidigt 151 centimeter till golvet. När sängen är upphissad blir det 186 centimeters ståhöjd under den. Sängen är 130 cm bred i ena änden men den smalnar av till 110 cm i den andra vilket är i minsta laget för att husera två. Å andra sidan innebär det, i kombination med sängens placering, att det är lätt och smidigt att komma ut ur bodelen även när sängen är nedsänkt. Sängen täcker bara drygt tio centimeter av dörröppningen.
Nya Matrix Plus har omfattande originalutrustning. I Sverige ingår dessutom flera nyttiga utrustningsdetaljer som elektrisk golvuppvärmning, isolerad och uppvärmd spillvattentank, tv-arm, fotsteg och indirekt belysning samt ugn med grill (ej med på bilderna). För att hindra smuts från att skvätta har man även monterat stänkskydd bak. Även ur de potentiella användarnas synvinkel är Adria Matrix Plus M 670 SLT relativt mångsidig. De lågt placerade sängarna är lätta att använda för äldre passagerare och taksängen erbjuder två bra sovplatser för barn och vuxna. Bagageutrymmet är litet, något som kan göra längre resor lite svårare för familjer med fem medlemmar. Då lönar det sig att kolla ett annat bra alternativ, M 670 SL, som har lika många sovplatser men också ett stort lagringsutrymme.
Ursprungligen publicerad i H&H nr 10.14.
Den testade bilen har totalvikten 3500 kilo vilket i bästa fall ger en lastvikt på 394 kilo vilket inte är så mycket. Det går att väga upp det befintliga chassit till 3 650 kilo men ur lastsynpunkt är heavychassit med 4 250 kilo bästa alternativet. Till modellåret 2015 har en del saker ändrats på Matrix Plus. Mest iögonfallande är givetvis att Fiat sett över Ducato med bland annat en nydesignad front. Bodelen har även den fått ny design och konstruktion fast det kanske inte märks vid första anblicken. Baktill har taket höjts med sex centimeter men bulan ovanför taksängen har sänkts med två centimeter vilket ger en mer slimmad look. Syftet har varit att förbättra luftmotståndet och där bilen är som högst vid bulan har totalhöjden således minskats. Utrymmet inne har dock blivit större tack vare den högre takhöjden bak. Även materialen i karossen har förändrats. Konstruktionen heter Comprex. Utsidan är av glasfiberarmerad plast (GFK), isoleringen i golvet består av styropor (EPS) och i väggarna av frigolit (XPS). Reglarna är av trä kombinerat med fuktspärrar av polyester vid utsatta positioner. Innerväggen är av faner. Tekniken uppges ge en fem procent lättare konstruktion. Vid sidan om Matrix-serien gäller förnyelsen även de helintegrerade Sonic. Man har alltså inte helt och hållet gjort avkall på trä som material i väggarna. En annan nyhet är att bodelsdörren är bredare. Medan flera andra tillverkare breddar dörrarna till 70 centimeter tar Adria en medelväg med 60 centimeter. En bred bodelsdörr innebär att möjligheterna inne kan begränsas eftersom väggytan minskas.
Inne i Matrix Axess finns uteslutande LED-belysning som kan, om den rattas rätt, ge en fin atmosfär. Förutom spotlights finns indirekt belysning enligt dagens mode. Belysningen känns väl anpassad och framför allt finns det tillräckligt med ljus. Ett bra exempel är spottarna på B-stolparna bakom förarhytten och belysningen i utrymmet mellan sovrummet och köket som ofta saknar ljus. Detta utrymme belyses i Plus med hjälp av två spotlights som monterats på takluckans ram. Så länge dagsljuset räcker ger också takfönstren i fronten, i mitten och i sovrummet bra ljus.
Längst bak i bilen finns det tvärställda badrummet. Dörren har en något framskjuten placering mellan sängarna vilket ger lite extra svängrum. Mitt på bakväggen finns ett ganska lågt placerat fönster som kan mörkläggas vid behov. Till vänster innanför dörren finns en stor garderob med klädstång och i motsatt hörn hittar vi duschen som mäter 70x70 cm vilket är ganska rymligt. Sovrummet kan skiljas från den övriga bodelen med ett draperi. Uppe vid taket finns tre rymliga skåp på båda sidor. Alltsammans är det sex LED-spotlights och därtill löper den förutnämnda indirekta belysningen i taket. Dagsljuset faller in genom det 70x50 cm stora takfönstret samt de 80x50 cm stora sidorutorna. Två smala ytor vid båda sänggavlarna är lite underliga. De är bara tre centimeter djupa och har höjda kanter, deras användningsområde förblev oklart vid provkörningen. Låga bäddar är allt populärare. De är enkla att kliva i och ur och ger en luftig bodel. Nackdelen är att det stora utrymme som finns under höga sängar minskar. I denna bil finns under vänstra sängen bland annat elcental och under den högra hittas färskvattentanken. Därtill finns trots allt plats för en hel del bagage.
Sängarnas lyftmekanism är fristående träkäppar, något som får oss att undra om det verkligen kostar så mycket att montera en stark gasfjäder? Lösningen med en pinne känns konstig med tanke på att utrymmet kommer att användas ofta då det inte finns mycket plats för skrymmande bagage i övriga bilen. Köket har fått ny design. Redan förra året presenterades den längsgående trelågiga spisen som är en av det relativt kompakta kökets stjärnor. Ganska ofta undrar man om hur vanligt det är att samtidigt vilja använda fyra lågor i en husbil med standardmått. Troligen har även Adrias designteam haft de funderingarna och bestämt sig för att det räcker med tre lågor. När de monteras i en rad blir det en stor användbar yta framför dem.
I diskhon har man dock inte sparat utrymme. Den finns till höger i vinkelköket. En liten men viktig detalj är handdukshållaren som kunde ha monterats lite högre för att även husera större handdukar. Matrix Plus har ett smalt och högt kylskåp från Dometic som rymmer 150 liter samt ett separat frysfack. Det finns tillräckligt med kapacitet för fem personer, naturligtvis beroende på aptit. Ovanför kylskåpet finns manöverpanelerna till bilen och pannan från Truma. Även den eldrivna taksängen sköts härifrån. Inne i skåpet ovanför kylskåpet finns ett utdragbart tv-ställ som gör det möjligt att titta på tv från bäddarna eller från säten i förarhytten.
I bilens främre del finns en bekväm L-formad sittgrupp till vänster och en sidosoffa till höger. Sidosoffan kan göras om till en sittplats med ryggstödet mot färdriktning så att det tillsammans blir fem riktiga sittplatser. Den eldrivna mekanismen på taksängen är standard och den fungerar bra. Utrymmet mellan sängen och taket är 65 centimeter med sängen nere, under sängen är det samtidigt 151 centimeter till golvet. När sängen är upphissad blir det 186 centimeters ståhöjd under den. Sängen är 130 cm bred i ena änden men den smalnar av till 110 cm i den andra vilket är i minsta laget för att husera två. Å andra sidan innebär det, i kombination med sängens placering, att det är lätt och smidigt att komma ut ur bodelen även när sängen är nedsänkt. Sängen täcker bara drygt tio centimeter av dörröppningen.
Nya Matrix Plus har omfattande originalutrustning. I Sverige ingår dessutom flera nyttiga utrustningsdetaljer som elektrisk golvuppvärmning, isolerad och uppvärmd spillvattentank, tv-arm, fotsteg och indirekt belysning samt ugn med grill (ej med på bilderna). För att hindra smuts från att skvätta har man även monterat stänkskydd bak. Även ur de potentiella användarnas synvinkel är Adria Matrix Plus M 670 SLT relativt mångsidig. De lågt placerade sängarna är lätta att använda för äldre passagerare och taksängen erbjuder två bra sovplatser för barn och vuxna. Bagageutrymmet är litet, något som kan göra längre resor lite svårare för familjer med fem medlemmar. Då lönar det sig att kolla ett annat bra alternativ, M 670 SL, som har lika många sovplatser men också ett stort lagringsutrymme.
Ursprungligen publicerad i H&H nr 10.14.
Adria Matrix Plus M 670 SLT
Årsmodell: 2015
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Fiat 150 Multijet II,
2,3 l/148 hk
Chassi: Fiat, lågbyggt campingchassi
Växellåda: Manuell
Säkerhetssystem: ABS+EBD, ASR och ESP
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 106 kg
Maxlast: 394 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 480/
2 299/2 810 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: Ca 2 500 mm
Ståhöjd inne: 2 040 mm
Isoleringsmaterial: EPS-skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 31/26/26 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 med elpatron
Bränsletank: 90 liter
Bäddmått: Bak: 80x200 cm
+80x190 cm, taksäng: 110/130–190 cm, dinett: 90/130x210 cm
Pris från: 712 000 kr
Pris testad bil: 774 900 kr
Standardutrustning bl.a: Seitz S4 karmfönster, isolerad och uppvärmd gråvattentank, köksfläkt, Scandinavian package (i Sverige): ugn med grill och elektrisk tändning, elektrisk golvvärme, värmepanna Truma Combi 6 E, LED-belysning vid panoramafönster, plisségardin vid sidorutorna i hytten, stänkskydd bak.
Tillbehör testad bil: Komfortpaket (1) 25 200 kr, 150 Multijet II 16 000 kr, Silvermetallic hytt och dekaler 10400 kr, mattor i hytt och bodel 5 100 kr, Textilpaket
2 700 kr, LED positionsljus bak
1 100 kr, stödben 2 000 kr.
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Fiat 150 Multijet II,
2,3 l/148 hk
Chassi: Fiat, lågbyggt campingchassi
Växellåda: Manuell
Säkerhetssystem: ABS+EBD, ASR och ESP
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 106 kg
Maxlast: 394 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 480/
2 299/2 810 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: Ca 2 500 mm
Ståhöjd inne: 2 040 mm
Isoleringsmaterial: EPS-skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 31/26/26 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 med elpatron
Bränsletank: 90 liter
Bäddmått: Bak: 80x200 cm
+80x190 cm, taksäng: 110/130–190 cm, dinett: 90/130x210 cm
Pris från: 712 000 kr
Pris testad bil: 774 900 kr
Standardutrustning bl.a: Seitz S4 karmfönster, isolerad och uppvärmd gråvattentank, köksfläkt, Scandinavian package (i Sverige): ugn med grill och elektrisk tändning, elektrisk golvvärme, värmepanna Truma Combi 6 E, LED-belysning vid panoramafönster, plisségardin vid sidorutorna i hytten, stänkskydd bak.
Tillbehör testad bil: Komfortpaket (1) 25 200 kr, 150 Multijet II 16 000 kr, Silvermetallic hytt och dekaler 10400 kr, mattor i hytt och bodel 5 100 kr, Textilpaket
2 700 kr, LED positionsljus bak
1 100 kr, stödben 2 000 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.