Nästa artikel
Tjorven, en bil att minnas
SMÅLAND

Tjorven, en bil att minnas

Publicerad 26 juni 2019 (uppdaterad 26 juni 2019)
Minns du brevbärarbilen från 70-talet? Det finns faktiskt ett museum för denna speciella bil som trots att den inte är världens mest bildsköna ändå blev älskad av många. I år firar den dessutom femtioårsjubileum och kan beskådas på världens enda Tjorven-museum.

Det var på Kalmar Verkstad de såg dagens ljus för första gången 1968. Här tänktes det praktiskt, det skulle vara lätt att dela ut brev och det var detta som genomsyrade hela konstruktionsidén. Nu har de hamnat på museum och i närheten av Kalmar finns världens enda Tjorven-museum för dessa unika bilar tillverkade av Kalmar Verkstad.

Vi förrirrar oss bakåt i historien till tiden när KVAB var ett begrepp och då får vi börja med 1874 då Kalmars första järnväg invigdes. Den gick till Emmaboda och tågen krävde förstås både underhåll och reparationer. För detta ändamål byggdes en verkstad vid stationen i Kalmar men när verksamheten expanderade flyttades den till ett större område utanför staden där Kalmar Verkstadsaktiebolag AB byggde en helt ny verkstad och fabrik 1902. Den ståtliga ljusgula stationsbyggnaden som ritats av Hjalmar Kumlien och invigdes samtidigt med att järnvägen öppnades finns dock fortfarande kvar och är byggd i klassisk stil.

KVAB fick redan från starten stora beställningar till ett expanderande järnvägsnät. 1906 levererades 74 godsvagnar och under de följande åren steg tillverkningen än mer och sortimentet breddades. Bolaget tillverkade alla typer av järnvägsfordon, allt från dressiner, bensindrivna spårvagnar till godsvagnar och lok. Produktionen var lyckad och produkterna exporterades till flera länder, bland annat Turkiet och Kina.

På 1950-talet utvidgades produktionen ytterligare med bland annat små dragtraktorer, som SJ använde som perrongtraktorer och SAS använde för att dra bagagevagnar med. Men framtidstron var stor och även militären gjorde beställningar och så började de med hissar och flytande parkeringsdäck, som kunde angöras vid kaj.

Så kom 1960-talet och KVAB började med biltillverkning. Grunden till det kan möjligen anses vara att de då var generalagent för DAF, det Holländska bolag som blivit kända för sin mekaniska automatiska transmission Variomatic och DAF blev senare en del av Volvo. Visst minns många än idag DAF 66 och senare Volvo 343.

Postverket blev nyfikna när de behövde en ny brevbärarbil och KVAB utvecklade därför en helt ny bil som hade drivlina och vissa chassidelar från DAF 44. Från början hade bilen inget namn, den kallades bara KVD, men en brevbärare som var med och provade bilen tyckte att den hade samma truligt knubbiga charm som flickan Tjorven i TV-serien Saltkråkan och så blev namnet etablerat. Karossen tillverkades i det då hypermoderna materialet glasfiber och man tillverkade även första omgången av karosser till SAAB:s sportbil Sonett. Men några få av de allra första testexemplaren av Tjorven tillverkades 1968 med plåtkaross men produktionsmodellerna hade glasfiberkarossen monterad ovanpå en ram av stålprofiler.

Tjorven ansågs vara smidig och snabb i stadstrafik samt rymlig i förhållande till sin längd. Däremot var den mindre lämplig för landsvägsbruk där den lilla luftkylda tvåcylindriga boxermotorn på 844 kubik var i klenaste laget förutom att den höga karossen var känslig för sidvind. Någon generös värme i kupén erbjöd inte motorn så det blev tvunget att installera Eberspächer-värmare för att hålla brevbärarna på gott humör.

KVD, en förkortning av Kalmar Verkstad Daf, fick tillägget 440 för modellen som inte kunde ta passagerare och 441 där det kunde sitta två i bilen. Bilen var trots allt konstruerad för att användas som brevbärarbil och var därför högerstyrd så att föraren, tillika brevbäraren, på ett bekvämt sätt kunde nå brevlådorna och modellen hade därför en skjutdörr så att föraren skulle slippa att gå ur bilen samt på vänster sida i bilen fanns plats för en back för breven.

Brevbärarbil i all ära men den fanns även i versioner för den privatmarknaden och då med plats för en passagare, i ett fåtal exemplar med öppet flak och som kombi vilka såldes som varubilar och till flygplatser. Ytterligare varianter var en handikappanpassad Tjorven med hiss för föraren och ett par bilar med elektrisk drivning. En prototyp som byggdes 1970 var avsedd som femsitsig familjebil och hade en 1100 kubikcentimeter fyrcylindrig vätskekyld motor från DAF 55, kraftigare frambromsar och en helt annorlunda bakdel, med horisontellt delad baklucka.

Många av de projekt som KVAB arbetade med var olönsamma och Statsföretag AB övertog ägandet. 1970 fattades beslut om att KVAB endast skulle arbeta med tåg och att allt annat skulle avslutas. Som kompensation för de omkring tusen arbetstillfällen som förlorades i samband med ägarbyten och omorganisationer i en turbulent tid för företaget, togs beslut om byggandet av Volvoverken, en fabrik för tillverkning av Volvo personbilar i i Kalmar som öppnade 1974.

Sedan 2016 finns ett museum om Tjorven och där kan du dessutom fika i en underbar trädgård samt följa renovering av bilar i verkstaden. Den här säsongen slår museumet upp portarna den 26 juni och de har öppet onsdag till söndag 11-16 till och med den 25 augusti. Adressen är Gamla Idrottsplatsvägen 1, 39593 Kalmar. GPS N56°48'33", E16°20'27".

Här finns två länkar, den första visar en film om Tjorven och den andra går till museumets hemsida.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.