När du är i Harz underbara bergslandskap får du inte missa Brockenbahn, den smalspåriga järnvägen där du kan åka ångloksdrivet tåg på bergskammarna! Du behöver en dag extra men det är det absolut värt!
Tåget förbinder Harz större städer Wernigerode, Nordhausen och Quedlingburg samt ett antal mindre orter och banan är 14 mil lång. En stor del av banan går på sluttningarna och erbjuder en fantastisk utsikt över landskapet och du ska absolut stanna i Brocken som är en gammal Sovjetisk avlyssningsstation på den högsta punkten i bergen. Den forna gränsen mellan Öst- och Västtyskland gick genom detta fantastiska landskap men numer är det tillgängligt på båda sidor om den forna gränsen. Sovjetunionen tillät inte av militärstrategiska skäl någon turism här och banan till Brocken utnyttjades av militären för att få soldaterna till avlyssningsstationen.
De första delarna av denna smalspåriga bana gick från Gernrode till Mägdesprung och öppnades 1887 men banlängden ökades efterhand. En del av banan följer floden Selke så ibland kallas banan för Selkedalens järnväg (Selketahlbahn). 1899 var det dags att öppna hela den sammanslagna sträckan som ursprungligen bestod av tre självständiga bolag. Efter Tysklands uppdelning slogs dessa samman 1949 med Östtyska bannätet, Deutche Reichsbahn. 1993 efter återföreningen togs allt över av ett privat bolag men det är orterna i Harz som ligger efter banan som äger aktierna i bolaget även om det finns någon enstaka privat aktör.
Att banan har så pass många ånglok kvar beror på Östtysklands bristande förmåga att kunna modernisera, pengabristen var ju som bekant ett stadigt problem i forna öst men har haft det goda med sig att både många orter, naturområden och anläggningar som denna järnväg finns bevarade och nu restaureras i en rasande takt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.