Dalslands kanal, drygt 25 mil lång med 31 slussar och en höjdskillnad på 59 meter, började byggas 1864 och tog fyra år är färdigställa med sitt ingenjörsmässiga mästerverk akvedukten i Håverud. Själva rännan är i plåt, drygt 32 meter lång, hopfogad med 33 000 nitar och tillverkad på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. I närheten av Håverud ligger bruksorten Borgvik där det tillverkades plåt. Det är klarlagt att Borgvik exporterade nitar till Eiffeltornet och sannolikt levererade Borgvik även plåt till Bergsunds Mekaniska Verkstad. Det är orsaken till att det emellanåt framhålls att akvedukten är tillverkad av "samma" plåt som Eiffeltornet. Helt klarlagt är i varje fall att Kung Carl XV fick äran att inviga akvedukten 1868.
Engelsmannen Roger Pilkington utnämnde kanalen till världens vackraste men det är faktiskt bara en enda mil grävd kanal, resten är naturligt sjösystem. För Dalsland är visserligen Sveriges minsta landskap men även det mest sjörika. De som reser mycket brukar framhålla Dalslands skönhet och att det är som hela Sverige i miniatyr, här finns allt du hittar i Sverige i övrigt.
Kanalen byggdes för att skapa ett bra transportsystem i tider av union med Norge vilket gjorde Dalsland geografiskt centralt placerat, men inte långt efter den stod klar var det dags för nästa stora transportrevolution. Järnvägen gjorde kanalen närmast överflödig och början på den era av passagerartrafik och ännu senare fritidsbåtar började.
Kanalens stora sevärdhet är Akvedukten i Håverud. Den var en genialisk lösning på ett stort problem. Det verkade inte möjligt att bygga kanal och slussar här på grund av den mjuka berggrunden och den djupa kanjonliknande dalen där älven störtade fram och nu skapar en av Sveriges brantaste slusstrappor.
Den ansvarige för projektet, Nils Ericsson, menade att det skulle vara möjligt att bygga en akvedukt över den svåraste delen och att kanalens övre del skulle läggas på en hylla på berget. Detta blev gjort och nu finns även både järnvägsbro och landsvägsbro på denna plats. Järnvägsbron byggdes klar 1925 och den första vägbron 1938. Den här platsen är faktiskt unik i Europa. Ingen annanstans möts en akvedukt, en järnvägs- och en vägbro! Den nya vägbron, Håverudsbron, som ersatte den gamla stod klar 1987 och fick utmärkelsen "Vackra vägars pris 1992", ett pris från Vägverket för den vackraste nybyggda eller ombyggda vägen. Utsikten här uppifrån över akvedukten och utloppet är mycket fin och självklart ska du titta i tidtabellen när du kan räkna med att se någon båt passera. Det är fyra rederier som har passagerartrafik som passerar Håverud, M/S Dalslandia, M/S Storholmen, M/S Dalsland och M/S Omega, och har du tid ska du naturligtvis ta en tur med någon av dessa. Tänk på att kolla att kanalen är öppen för båttrafik om du kommer tidigt alternativt sent under säsongen.
Längst ner hittar du Dalslands center där du hittar turistinformation, utställningar och konsthantverk. På kanalmuseet kan du se ortens historia, om barn, kvinnor och män samt deras liv vid älvarna, sjöarna och Dalslands kanal, från 1800-talets jordbruk till dagens pappersbruk där det byggts upp miljöer som visar livet under de olika epokerna. Är du ockult kan du även läsa mer om slussvakten som släppte igenom ett spökskepp, och i sin panik inte stängde slussen. Idag är det kanske färre som tror på sådana spökhistorier men historian kan ändå bli ett intressant samtalsämne när du njuter på någon av de de restauranger och caféer som finns i nedre hamnområdet.
Härifrån utgår även båtturerna och det bör du absolut prova på. På båtarna kan du njuta av en trevlig middag på restauranger med fullständiga rättigheter, allt medan det fantastiska landskapet stilla passerar. Återresan sker med rälsbuss och sover gör du förmodligen i ditt mobila boende.
Högst upp på berget, ovanför broar och akvedukten finns en utkikspunkt som är lätt att missa. Den finns skyltad och när du kommer till Håverud stannar du till här innan du åker ner i det lilla samhället med måttliga 150 bofasta.
Om du inte är rädd för smalare vägar ska du absolut åka runt den lilla sjön som ligger öster om Håverud, Upperudsvägen, när du åker vidare. Det är ett par mil innan du kommer ut på stora vägen igen och scenerierna är väl värda den korta omvägen. Är du äventyrlig kör du norrut på Brudfjällsvägen men observera att den förvisso är mycket omtalad och vacker men samtidigt väldigt smal, backig och kurvig.
Passa även på att se Köpmannebro där kanalen börjar.
GPS 58°49′20″N 12°24′30″Ö
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.