Hinterbrühl strax söder om Wien har först varit en gipsgruva, därefter tjänat som underjordisk fabrik och är nu översvämmad och bildar Europas största underjordiska sjö. Följ med till denna spännande plats!
I Hinterbrühl, som ligger strax söder om Wien, hittar du Europas största underjordiska sjö. 1912 strömmade med våldsam kraft mer än 20 miljoner liter vatten in från en vattenåder i passager och tunnlar. Det var i och med den händelsen som denna enorma sjö bildades och den kom att bli den största underjordiska sjön i Europa. 1932 öppnades "Seegrotte" för första gången som en turistattraktion och det visade sig redan från första början bli en turistattraktion av första rang. 1883 öppnades den första elektriska spårvagnslinjen i kontinentala Europa här. Den förband Hinterbrühl med järnvägsstationen i Mödling men linjen stängdes dock 1932 och idag finns bara resterna av en station av denna historiska bedrift .
Grottan är en viktig historisk plats och är öppen för allmänheten. Grottan är faktiskt en gammal gipsgruva som i slutet av 1800 användes för att tillverkning av röd och vit puts. På 1930-talet utforskade ett team forskare sjön och lyckades till slut öppna grottan för allmänheten. De övre tunnlarna av samma gamla gruva användes på 1940-talet av tredje riket för tillverkning av flygplan i anläggningen som kom att kallas Seegrotte.
Det är en plats som har ett brokigt förflutet och en mycket gammal historia som går hela 6 000 år tillbaka i tiden. Men i mer modern tid är platsen mest känd för att den under andra världskriget togs i beslag av tyska Wehrmacht, krigsmakten. Eftersom den underjordiska anläggningen erbjuder maximalt skydd mot bombningar, byggde den tyskarna i de stora korridorerna i "Seegrotte" en stor, underjordisk flygplansfabrik. År 1944 var allt dränerat och uppvärmt. 2000 arbetare, många av dem tvångsarbetare, var här för att producera ett av de första stridsflygplan i världen - den Heinkel HE 162 "Salamander". Det finns en komplett modell och delar av HE 162 är utställda i "Seegrotte".
Flygplanet som kallades Volksjäger, folkets jägare, var ett extremt lätt , billigt och snabbt plan som skulle kasseras om det lidit någon skada. Hinterbrühl var bara en del av ett stort produktionsprogram där dussintals fabriker i olika storlekar skulle göra delar och sedan skicka dem till platser som Hinterbrühl för slutmontering eller till och med direkt till flygbaser i den desperata slutkampen innan krigsslutet. Det var fångar i koncentrationslägret Mauthausen, öppnat 1943, som utförde arbetet. Under de sista dagarna av kriget 1945 , tvingades de intagna i andra läger att göra en 20 mil lång marsch till koncentrationslägret Mauthausen. Praktiskt taget inga av dem överlevde. 51 interner dödades redan innan marschen med en jetmotor eller stryptes av SS-officerare och 1988 restes ett monument för att hedra de 51 offren för denna massaker. 1945 förstörde en motståndsgrupp fabriken och det tog tre år efter kriget att återställa gruvan då den öppnades på nytt för turister.
I denna miljö åker du idag båt runt i de stora gångarna som belysts för att ge en än mer spektakulär miljö. Du får en lektion i den historiska aspekten men det häftigaste är nog just miljön och vetskapen om att du åker runt på Europas största underjordiska sjö. Så det är bara att njuta av det hela!
Grottan är en viktig historisk plats och är öppen för allmänheten. Grottan är faktiskt en gammal gipsgruva som i slutet av 1800 användes för att tillverkning av röd och vit puts. På 1930-talet utforskade ett team forskare sjön och lyckades till slut öppna grottan för allmänheten. De övre tunnlarna av samma gamla gruva användes på 1940-talet av tredje riket för tillverkning av flygplan i anläggningen som kom att kallas Seegrotte.
Det är en plats som har ett brokigt förflutet och en mycket gammal historia som går hela 6 000 år tillbaka i tiden. Men i mer modern tid är platsen mest känd för att den under andra världskriget togs i beslag av tyska Wehrmacht, krigsmakten. Eftersom den underjordiska anläggningen erbjuder maximalt skydd mot bombningar, byggde den tyskarna i de stora korridorerna i "Seegrotte" en stor, underjordisk flygplansfabrik. År 1944 var allt dränerat och uppvärmt. 2000 arbetare, många av dem tvångsarbetare, var här för att producera ett av de första stridsflygplan i världen - den Heinkel HE 162 "Salamander". Det finns en komplett modell och delar av HE 162 är utställda i "Seegrotte".
Flygplanet som kallades Volksjäger, folkets jägare, var ett extremt lätt , billigt och snabbt plan som skulle kasseras om det lidit någon skada. Hinterbrühl var bara en del av ett stort produktionsprogram där dussintals fabriker i olika storlekar skulle göra delar och sedan skicka dem till platser som Hinterbrühl för slutmontering eller till och med direkt till flygbaser i den desperata slutkampen innan krigsslutet. Det var fångar i koncentrationslägret Mauthausen, öppnat 1943, som utförde arbetet. Under de sista dagarna av kriget 1945 , tvingades de intagna i andra läger att göra en 20 mil lång marsch till koncentrationslägret Mauthausen. Praktiskt taget inga av dem överlevde. 51 interner dödades redan innan marschen med en jetmotor eller stryptes av SS-officerare och 1988 restes ett monument för att hedra de 51 offren för denna massaker. 1945 förstörde en motståndsgrupp fabriken och det tog tre år efter kriget att återställa gruvan då den öppnades på nytt för turister.
I denna miljö åker du idag båt runt i de stora gångarna som belysts för att ge en än mer spektakulär miljö. Du får en lektion i den historiska aspekten men det häftigaste är nog just miljön och vetskapen om att du åker runt på Europas största underjordiska sjö. Så det är bara att njuta av det hela!
Var?
Efter väg 11, söder om E60/A21, något väster om Mödling. Alltihiop strax söder om Wien.
GPS
N48° 5' 11", E16° 15' 25"
Hemsidan hittar du här.
GPS
N48° 5' 11", E16° 15' 25"
Hemsidan hittar du här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.