Autobahn, motorvägar på tyska, är ett enastående trafiksystem som medger snabba transporter på ett sätt de flesta länder har svårt att matcha. Förvisso tråkiga om man vill uppleva Tyskland men fram kommer man om man undviker rusningstiderna runt storstäderna och så det stora gisslet, vägarbeten och olyckstillfällen. Då blir det kö, för att inte beskriva det som nästan oändliga köer.
På tyska heter det Stau och de elektroniska vägskyltarna som finns här och där på en båge över vägen ger information om det i form av ett varningsmärke med en symbolisk kö. Men det är inte bara att stanna mitt i filen och vänta medan kön sakta glider framåt. Är kön orsakad av en olycka har man skyldighet att skapa en fil mitt i så att räddningsfordon kan ta sig fram. De i vänstra filen håller sig dikt mot vänsterkanten och de i högerfilen dikt mot höger. Ofta är motorvägarna tre- eller fyrfiliga och då viker de i de högra filerna av till höger så att räddningsgatan bildas som fil numer två från vägens vänstersida. Följer man inte denna regel om "räddningsgata" är det böter som gäller och de har successivt höjts.
Nu tar Tyskland i med hårdhandskarna för att få de bilister som inte respekterar reglerna att förstå att det är allvar. Det högsta bötesbeloppet för den som struntar i att bilda räddningsgata vid en stillastående kö är 320 euro, runt 3 500 kronor, och bilisten kan dessutom få två ”prickar” på sitt körkort och körförbud i en månad.
Nytt för i år är att det också blir tuffare straff för den som ”hakar på” räddningsfordonen i den tomma filen för att komma undan trafiken medan bränslestopp sedan tidigare är straffbelagt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.