Nästa artikel
Nu ska bussen byggas om till ett hem
Reportage

Nu ska bussen byggas om till ett hem

Publicerad 17 december 2020 (uppdaterad 10 januari 2023)
Robert Jakobsson och hans fru Billie ska göra sin livs resa, de ska till Nya Zeeland med sin husbil. Men någon vanlig husbil är det inte, de bygger om en Scania ledbuss till ett fullfjädrad hem. Förra artikeln handlade om drömmen, nu börjar bygget!


 
 

Robert Jakobsson och hans fru Billie befinner sig fortfarande i Tyskland när de köper sin buss för 85 000 kronor, en 18 meter lång ledbuss som inte var alltför vacker inuti. Inte heller det tekniska var perfekt men eftersom det här bygget är ett projekt har inte sådant någon avgörande betydelse. Huvudsaken är att totalkostnaden blir rimlig i förhållande till vad de får i slutändan.

Kan man kalla det här för Vanlife?

Bussen hittade de på Blocket redan 2018 och nu har det blivit dags att sätta igång projektet att ändra den till en modern husbil, om man nu inte ska kalla det för en liner även om linerns lösningar inte stod som förebild. När den levererades var Robert och Billie inte ens i Sverige, de hade fastnat i Tyskland men Roberts far tog emot den och satte genast igång med det basala, att riva ut den inredning som inte skulle vara kvar.

Är det någon som vet hur många sittplatser en sådan buss har? Om inte så får du reda på det nu, 112 stycken passagerare kan sitta samtigt och antalet säten är ungefär lika många. Det blev ett berg med stolar utanför bussen när Roberts far rev ut dem men då avslöjades också vilka enorma utrymmen som skulle konverteras till en husbil. Det blev även ett berg med tuggummi. Ingen annan än någon som verkliigen gjort ren en buss kan ana hur mycket som kletas fast bakom alla möjliga ställen som element och liknande. Ett helt kilo samlades ihop i en soppåse!

Stolarna var inget att spara på så de fick sin sista resa till sopstationen och så långt var allting klart när Robert och Billie kom tillbaka till Sverige och kunde inspektera vad de köpt.

Reparationerna och servicen tog sin tid, vi pratar om ett halvår

Det första de fick ta tag i var det tekniska även om bussen var i hyggligt skick redan när den köptes. Arver lastbilar i Katrineholmstrakten blev det företag som fick gå igenom bussen och göra nödvändiga reparationer för inför en sådan här långresa får inget lämnas åt slumpen. Arver är specialister på bussar och andra tunga fordon, har kunder från hela landet och har flera verkstäder i mellansverige. Delarna togs från skroten eller demobussar, allt för att hålla kostnaderna på en realistisk nivå.

Reparationerna och servicen tog sin tid, vi pratar om ett halvår, men efter det bedömde Robert att det tekniska skulle hålla måttet inför den cirka tvåtusen mil långa resan. En fördel med Scaniabussen är att den används i yrkestrafik på många håll i världen och om det skulle behövas också kunna repareras på plats.

Med bussen tömd på inredningen kunde själva planeringen börja. Robert gjorde en mall för bussen och små kartongbitar som fick representera köksmoduler, bord, soffor och sängar. Det blev en del pusslande innan de bestämde sig även om det blev den första lösningen som blev bäst. Det var ändå värt besväret för de ska ju leva med resultatet ganska lång tid.

Bussens metallförstärkta specialmatta på golvet behölls som grundkonstruktion eftersom det redan från början är mer än rejält. Tjockleken är också väl tilltagen, 20 millimeter plywood under stolsraderna medan mittgången har 30 millimeter. Innerväggarna byggs med 11 mm plywood uppreglat med 28x54 millimeters regel och isoleras för både ljud och värme. Sedan kom golvläggaren in i bilden och Robert fick hjälp med de tre olika golvmaterial de bestämt sig för, plast vid köket, nålfilt i vardagsrummet samt heltäckningsmatta i sovrummet. Toalett och dusch fick traditionell våtrumsinredning samt en vikdörr. Det kändes viktigt för dem att ha en vanlig rumsindelning, ska man resa så länge är det av betydelse att man kan vara i olika rum om man vill dra sig undan en stund. 

De ursprungliga elementen behölls, om än rensade från tuggummi. Med det sparades en hel del arbete, värmesystemet i en buss är väl tilltaget men till skillnad från en buss i linjetrafik öppnas dörrarna i husbussen betydligt mer sparsamt.

Du missade väl inte första delen om hur deras livsdröm blev verklighet?

När det gäller elförsörjningen är lösningen solpaneler eftersom de inte kan förlita sig på extern elförsörjning. I stort sett allt i bilen kommer att drivas på 220 volt som induktionshäll, kyl/frys och tvättmaskin. För att det ska fungera har de använt sig av ett Litiumbatteri på 24 kWh från en elbil vilket placerats framför bakaxeln tillsammans med bland annat svart- och gråvattentank. Systemet ger 1000 Ah vilket kan jämföras med ungefär 150 Ah i en vanlig husbil. Systemet bygger också på 24 volt som tre invertrar, 2 st 4000 W en på 1000, omvandlar till 220 volt. De elva solpanelerna på 250 W vardera gör det hela jämförbart med en solelssystem till en mindre villa och Robert berättar att hans bror har 3000 W hemma. Det som skapade en del problem var att få batteriövervakningen att fungera som tänkt men genom smarta inköp sparades mycket pengar, allt gick på cirka 70 000 mot det tredubbla om man tittar på listpriserna hos någon solpanelssäljare. För att vara helt på den säkra sidan finns dessutom en generator som backup.

Husbilen blir helt självförsörjande med 220 volts el

Fönstren har de bestämt sig för att behålla och löser istället insynen med gardiner och solfilm. Fönstren till dusch och toalett kommer att bli frostade.

Köket de valde kommer från IKEA eftersom det knappast finns någon platsbrist. Några kanske undrar varför de inte byggde skåpen ända upp till taket men de vill åt ljuset som de låter komma in ovanför skåpen och utbyggnaden bakom bänkskivan har med hjulhusen att göra. Det blir också riktiga material, bänkskivan de valt är i stavlimmad ek, kyl/frysen är i fullhöjd och allt kommer att byggas på samma sätt som vilket hemmakök som helst. Med moderna köksskåp och lådor blir det samtidigt både praktiskt och flexibelt, långt ifrån de mer kompakta kökslösningar vi är vana vid från serietillverkade husbilar. Det blir också plats för ett separat matbord.

Vardagsrummet kommer att få en mer avslappnad stil, här ska man kunna sitta och koppla av, nog så viktigt på en längre resa. Med nålfiltsmattan blir ljud dämpade och i leden finns dessutom plats för ett par mysiga fåtöljer. Exakt hur soffgruppen kommer att se ut är ännu inte slutligen bestämt men sannolikt får vi se rejäla och sköna material även här. Även i gästrummet ska vad de kallar softa material användas.

I en kommande artikel får du följa hur bad- och sovrum växer fram, vi på Husbil & Husvagn ser fram emot hur planerna på denna unika resa blir till verklighet!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.