Nästa artikel
Hisnande färd i Göta kanals slussar
Resereportage

Publicerad 5 januari 2022 (uppdaterad 5 januari 2022)
ETAPP 2. Östgötadelen av Göta kanal bjuder på hisnande slusstrappor, maffig svensk industrihistoria och mycket gott att äta. Och en ställplats som har gått upp i topp på vår favoritlista!

Måste erkänna att jag aldrig har suttit med kartan framför mig och drömt mig bort till just Motala. Men det är ändring på det nu.

Gång på gång under ruskiga höstdagar då vi sitter och tänker tillbaka på den senaste sommaren och resan utmed hela Göta kanal, landar både syn- och smakminne i den ljuvliga kvällen på Mallbodens vandrarhems ställplats. Färden dit var stressig och jag satt och störde mig på att så många långtradarförare hade tagit kväll vid bron över Stora Hammarsundet att vi inte kunde komma intill och ta bilder på den vidunderliga utsikten över Vättern i lödigt släpljus.

Låt det ta tid!

Husbil&Husvagns team ville göra så många nedslag som möjligt, men hade begränsat med tid och det är inget vi ­rekommenderar. Vi var ute i fem dagar och skulle gärna ha dubblat den tiden – minst.

Själva kanalen är 19 mil lång, men med bil blir det förstås väsentligt längre, särskilt om man gör en del avstickare.

Allt detta släppte när vi väl kom fram till Mallboden och begrep var vi skulle stå den natten. Snacka om smörigt kvällsljus! Snacka om ­bedårande miljö!

För att inte tala om den närmast vördnadsfulla känsla som uppstod när vi begrep att den ursnygga tegelmiljön på andra sidan kanalen var Motala Verkstad, ”verkstadsindustrins vagga i Sverige” – och i högsta grad förknippad med Göta kanal-bygget.

Men det fick vi veta mer om dagen därpå; denna ankomstkväll ägnade vi åt att vingla runt som berusade och ta bilder på allt det fina samt inta årets ojämförligt godaste våffla, en superfrasig sak med skagenröra och löjrom som passade som hand i handske till den välkylda pinot gris från Alsace vi råkade ha med oss i husbilen.

Det var här, i Motala Verkstads förra lokaler, allt ­började för mer än 200 år sedan.

Mallbodens fyra exklusiva husbilsplatser ligger på en smal landtunga, så du är garanterad egen ­strandtomt.

Bästa våfflan! Skagenröra, löjrom och frasiga kanter.

Mallboden erbjuder bara fyra platser, placerade på en liten gräsbevuxen tunga mellan Göta kanal och en djup fartygsreparationsdocka.

Den goda nyheten är att platserna är bokningsbara, så med god framförhållning kan vem som helst komma åt denna exklusivitet. Då går det också att pricka in någon av alla de aktiviteter som körs på vandrarhemmets uteservering: ­Öppen scen, trubadur eller quiz.

Om västra delen av kanalen domineras av ett böljande vackert jordbrukslandskap och stopp vid gulliga slussvaktstugor, så är östra delen den mer spännande, mer tekniska.

Detta erfar vi tämligen raskt när vi åker med turbåten Kung Sverker från Motala till Borensberg och kommer till nedstigningen i sjön Boren.

En fallhöjd på 15,3 meter låter kanske inte så mycket för en alpin utförsåkare, men med en båt känns det hisnande, tro mig! När stäven på Kung Sverker slickar den första ­slussporten och vi som åker med bara ser en sjöyta framför oss i slutet av en tvärbrant nerförsbacke, då får pulsklockan mycket att stå i. Men stadigt och lugnt tar vi oss ner genom fem slussar innan vi seglar ut på en blank sjö och kan utnyttja överfarten till att äta en delikat laxlunch.

Kanalens mest ikoniska vy: Göta hotell i Borensberg.

Göta hotells gästbok innehåller hälsningar från hela teamet i filmen Göta kanal 1, här Yvonne Lombard.

Kaptenen underhåller oss med Göta kanal-historia under tiden. Berättar att redan biskop Brask på 1500-talet tog upp frågan om en vattenväg som skulle förena Östersjön och Västerhavet, men att det dröjde 300 år innan Baltzar von Platen såg till att delen mellan Vänern och Östersjön blev verklighet. Då hade Trollhätte kanal hunnit före.

Göta kanalbolag fick sitt säte i Motala, och det var runt kanalbygget som Motala Verkstad skapades för att leverera komponenter och tekniskt kunnande till projektet. De vackra, ursprungliga lokalerna mittemot Mallboden är i dag museum, medan dagens Motala Verkstad har nya lokaler sedan 1968.

Det är vid båtturens slutdestination Borensberg kanalens kanske mest ikoniska vy, Göta hotell finns.

Frågan är hur många turistbroschyrer genom alla år som har prytts med en bild av det röda hotellet med namnet och knutarna i vitt.

Nu blir det åka av! Slusstrappan i Borenhult ser onödigt spännande ut uppifrån …

Inte röda mattan, men varning för paparazziplåtning när du färdas på det blå bandet. Särskilt i Borenshult.

Baltzar von Platen dog 1929, tre år innan Göta kanal var helt klar, men hans grav ligger på en fin plats i Motala. Salut från turbåten Kung Sverker vid varje passering förstås.

Göta kanalbolag, som tidigt förstod värdet av att komplettera båtturismen med cykelbanor och ställ­platser, har sitt vackra huvudkontor i Motala hamn.

Efter vårt halvtimmesstopp nära hotellet hamnar samma bild i ett antal mobilkameror och sociala medier, i det här fallet en hel del tyska. De tyska passagerarna på båten är bra för vår egen upplevelse, konstaterar vi, för med tiden har vi blivit lite hemmablinda och blasé, så det piggar upp med alla hänförda utrop över vackra miljöer och tekniska finesser.

Efter att ha åkt tillbaka till Motala med Kung Sverker och skiftat över till husbilen återvänder vi till Göta hotell och äter senare en middag med plocktallrik (kom ihåg laxen …) och trevligt vin, medan vi bläddrar igenom gästboken och hittar namn som Yvonne Lombard, Kim Anderzon och Janne ”Loffe” Carlsson, för givetvis bodde filmteamet som gjorde Göta kanal 1 här.

7 mysiga camping- och ställplatser

Mallboden
Adress: Varvsgatan 17,
591 60 Motala
GPS: N58˚32´46” E15˚03´52”
Pris: 250 kr
Platser: 4 st
Service: Full service, nytt och fräscht servicehus!
Öppet: maj–september

GPS: N58°28'52" E16°19'57"
Pris: 185 kr
Platser: 22 st
Service: Ej el. Tillgång till ­gästhamnens service (500 meter), toa, dusch, tvätt.
Öppet: 30 april–30 september

GPS: N58°29'05" E15°31'42”
Pris: 195 kr
Platser: 25 st utan el
Service: toa, dusch, vatten, latrin­tömning, tvättmaskin i ­gästhamnen.
Öppet: april–september

Själva går vi den korta sträckan över till Kaffeteriets ställplats och kryper till kojs i lilla plåtisen för att smälta dagens båttur, den dramatiska OS-finalen i fotboll och två läckra måltider. Även här har vi bokat i förväg, för trots att man tar emot 45 husbilar är det ofta fullsatt. Inte konstigt med tanke på kanalläget och den fina servicen. Våra läsare valde Kaffeteriet till Årets Ställplats 2015

Vi bläddrar igenom gästboken och hittar namn som Yvonne Lombard, Kim Anderzon och Janne ”Loffe” Carlsson.

Nästa etapp ska ta oss till Söderköping, och på vägen dit har vi flera matnyttiga stopp att göra. Eller nyttiga och nyttiga – det ena är Cloettas fabriksutförsäljning i Ljungsbro där vi fyller på vårt förråd av mandelbiskvier att ta med till vårt hem som är i Frankrike och betar av listan med medskick från andra svenskar i förskingringen. Hade ingen aning om att Polly-­missbruket var så utbrett.

Men dessförinnan har vi inhandlat fräscha fruktjuicer i Brunneby ­Musteris välsorterade butik i utkanten av Borensberg, så det jämnar ut sig rent näringsmässigt.

Besök gärna

591 77 Borensberg
www.brunnebymusteri.se
GPS: N58°32'29" E15°19'31”

Vid en avstickare till Ljungsbro och ­Cloettas fabriksbutik kan du fylla på förrådet av färdgodis.

Efter en påse Polly slår törsten till! Tur då att du har bunkrat lite dricka på Brunneby Musteri.

Nästa anhalt skulle egentligen bli Bergs slussar, där den längsta slusstrappan finns, men nu har det vackra vädret dragit sig tillbaka till förmån för ett ihållande störtregn, så vi konstaterar att vi redan har sett Bergs slussar och kan avvara den sju slussar långa trappan den här gången. Det stör oss lite att vi därmed missar utställningen av utrangerade slussportar som finns uppställda på marken i all sin ståtlighet; det måste vara en häftig installation, men får upplevas en annan gång.

Då ska vi också testa Claudia’s gastrobar och glass i Vreta kloster som serverar spansk mat och gör det där goda randiga kaffet, bombon. Låter lovande.

I Borensberg, med dess välutrustade ställplats, möts båtturister och husbilsbilburna.

Så började det

Biskop Bratt, som levde på 1500-talet, var den som först reste frågan om en ­vattenled tvärs över Sverige, men det dröjde till 1800-talet innan hans vision blev verklighet. Trollhätte kanal kom först, den stod klar år 1800.

Baltzar von Platen började bygga Göta kanal 1810 och det första spadtaget togs i Motala, däremot startade bygget på allvar i Forsvik och västgötadelen blev färdig 1822. Den östliga delen, och därmed hela kanalen, kunde invigas 1832, tre år efter von Platens död.

Vid den här tiden var britterna de bästa kanalbyggarna i Europa, och von Platen hade skotten Thomas Telford till sin hjälp vid projekteringen. Britterna tog hit ett mudderverk och avvägningsinstrument och hjälpte till att dra igång Motala Verkstad, som kom att bli basen för hela bygget.

År 2000 utlyste tidningen Byggindustrin en omröstning om vilket byggnadsverk som är landets största genom tiderna. Göta ­kanal vann med råge.

Söderköping är verkligen en söt stad, med charmiga låga trähus.

Söderköping hade vi väl ungefär samma nollade uppfattning om som Motala innan vi kom dit. Den är numera laddad med plus. Kanske delvis för att regnet upphörde och molnen sprack upp när vi kom dit, men också för att det verkligen är en söt stad med charmiga låga trähus, den pampiga parken runt Brunnshotellet och en lång kaj utmed Göta kanal där det ryms en hel radda med butiker, caféer och restauranger. Så vad kan då gå fel? Inget, om ni frågar mig!

En plocktallrik på Göta hotell räcker gott som middag.

Med en alldeles för hektisk resa utmed Sveriges största byggnadsverk i ryggen är en stilla promenad på kajen för att titta på båtar, shoppa lite smågrejer i butikerna och smaka en lokal hantverksöl precis vad vi orkar med.

Som en extra avskedssalut på vår resa visar det sig vara dixiejazz på en av pubarna i hamnen och vi står och lyssnar en lång stund innan vi nöjda släntrar tillbaka till Korskullens camping och tar kväll i sista sekunden innan regnet börjar vräka ner igen.

Vi knappar fram Lovin’ Spoonfuls ”Rain on the roof” på Spotify och bara njuter.

Skön kvällssol, snygga båtar och en bägare med glass – Söderköping levererar.

För smal för fi

Göta kanal och Trollhätte kanal byggdes inte bara som fraktled, utan som en ­militärstrategisk reträttväg som tack vare sina trånga passager skulle utestänga ­angripande fartyg. Samt att svenska fartyg skulle slippa runda landet söderut och ­därmed tvingas betala tull i Öresund.

Ja just det, en öl slinker gärna ner också!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.