Första gången Göta MS arrangerade kåsan var 1983 och liksom då samarbetar de med SMK Tierp för att göra tävlingen till en folkfest.
Tävlingscentrum blir vid Annelundvägen och det s.k. ”Minicar-huset” vid Enköpings södra infart. Här kommer depå, start och mål, serviceplats efter varje specialsträcka samt tävlingshögkvarter att vara beläget.
- Förberedelserna har pågått i drygt ett år nu, berättar tävlingsledaren Peter Viberg Göta MS. Vi har varit ungefär samma gäng som hållit på med kåsa-banan som också jobbade med enduro-VM 2014 och 2016. Vi har alltså många duktiga och rutinerade Götamedlemmar som har slitit med att få till en bra Kåsa i år.
Årets Novemberkåsa blir ca 32 mil lång varav 45 km är transport till och från specialsträckorna. Specialsträckorna är 4 stycken per varv. Sträcka 1 mäter 28 km, sträcka 2 är 7 km lång, sträcka 3 är 25 km och så slutsträckan är 14 km. Banan körs ett varv på dagen med start kl 09:00 och 2 varv, plus sträcka 1 och sträcka 3 på nattetappen, som startar kl 17:00. Efter varje specialsträcka kommer förarna tillbaka till tävlingscentrum för service. Transportsträckorna till de 4 olika proven är korta, från ca 500 meter upp till ca 5 km
Det kommer att finnas sex stycken utmärkta publikplatser utefter banan där det också kommer att finnas serveringar. Gångvägar till publikplatserna kommer att vara pilade så att publiken inte går vilse i mörkret, men mer information om det lämnas närmare tävlingsdagarna.
- Jag vill passa på och tacka alla fantastiska markägare som är positiva till och vill vara delaktiga i Novemberkåsan. Utan ert stöd skulle endurosporten dö ut. Eller ja, i vart fall skulle det inte gå att köra Novemberkåsor som de alltid har gjorts, långa tävlingar under tuffa förhållanden, avslutar Peter Viberg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.