Viltolyckor är ett växande problem och orsakar skador på såväl bilar som personer, det är helt enkelt svårt att undvika risken helt. Nu finns dock ett system från V-Traffic för att reducera risken för kollisioner med älgar.
Varje år sker ungefär 7 000 kollisioner med älg men betydligt fler blir bara skrämda när det som nära nog kunde blivit en olycka istället bara blir en skymt av en likaledes skrämd älg som flyr tillbaka in i skogen.
Trafikverket brukar gå ut med varningar när faran är som störst, det byggs viltstängsel och sätts upp varningsskyltar. Men faran finns där ändå. Det är idén bakom företaget V-Traffics system för att ytterligare minska kollisionsrisken.
Systemet är inte helt nytt, i Sverige finns det sedan oktober 2017 och är implementerat i flera olika navigationsenheter som totalt har cirka en miljon svenska användare. Varningssystemet är dynamiskt, till skillnad från de fasta älgskyltarna, och tar hänsyn till risken för stunden. Tidsspannet är två timmar och riskområdet maximalt fem kilometer.
– Systemet använder sig av en rad olika källor för att så exakt som möjligt kunna förvarna om förhöjd risk för älg. Vi använder oss av GPS-data från jägarsystem och avancerad kunskap som vi har om djurens beteende vid till exempel olika årstider och väderlek. En av källorna är Polisens olycksdatabas, genom den kan vi se hur slående ofta olyckor sker på samma ställe och vid samma klockslag. Det finns en enorm mängd variabler att ta hänsyn till, säger Matti Seimola, Senior Key Account Manager på V-Traffic, och fortsätter
– Få tar hänsyn till vanliga skyltar nuförtiden. För att en varning ska ha effekt måste den vara dynamisk. De vi sänder ut gäller bara för upp till två timmar och för begränsade sträckor på cirka fem kilometer. Systemet uppmanar då föraren till att sakta ner. Om man minskar hastigheten med bara 25km/tim fördubblar man sina chanser att hinna reagera.
I Finland har V-Traffic varnat för vilt sedan 2015. Under 2017 sändes 32 000 dynamiska älgvarningar via V-Traffics tjänst. Genom att väga in de olika parametrarna är V-Traffics varningar långt mer exakta än de varningsskyltar som finns längs vägkanterna.
Trafikverket brukar gå ut med varningar när faran är som störst, det byggs viltstängsel och sätts upp varningsskyltar. Men faran finns där ändå. Det är idén bakom företaget V-Traffics system för att ytterligare minska kollisionsrisken.
Systemet är inte helt nytt, i Sverige finns det sedan oktober 2017 och är implementerat i flera olika navigationsenheter som totalt har cirka en miljon svenska användare. Varningssystemet är dynamiskt, till skillnad från de fasta älgskyltarna, och tar hänsyn till risken för stunden. Tidsspannet är två timmar och riskområdet maximalt fem kilometer.
– Systemet använder sig av en rad olika källor för att så exakt som möjligt kunna förvarna om förhöjd risk för älg. Vi använder oss av GPS-data från jägarsystem och avancerad kunskap som vi har om djurens beteende vid till exempel olika årstider och väderlek. En av källorna är Polisens olycksdatabas, genom den kan vi se hur slående ofta olyckor sker på samma ställe och vid samma klockslag. Det finns en enorm mängd variabler att ta hänsyn till, säger Matti Seimola, Senior Key Account Manager på V-Traffic, och fortsätter
– Få tar hänsyn till vanliga skyltar nuförtiden. För att en varning ska ha effekt måste den vara dynamisk. De vi sänder ut gäller bara för upp till två timmar och för begränsade sträckor på cirka fem kilometer. Systemet uppmanar då föraren till att sakta ner. Om man minskar hastigheten med bara 25km/tim fördubblar man sina chanser att hinna reagera.
I Finland har V-Traffic varnat för vilt sedan 2015. Under 2017 sändes 32 000 dynamiska älgvarningar via V-Traffics tjänst. Genom att väga in de olika parametrarna är V-Traffics varningar långt mer exakta än de varningsskyltar som finns längs vägkanterna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.