Exide har lanserat ett batteri som kallas Carbon Boost 2.0 vilket är en vidareutveckling av en teknik där kol används på anodplattan. Uppladdningen går betydligt snabbare vilket är en fördel när avgaser mäts enligt WLTP men tekniken är inte tänkt för husbilar och husvagnar.
Exides nya och revolutionerande teknik, som kan beskrivas som ett nytt recept på en kolmix inuti batteriet, har rönt stort intresse då det kan ta emot laddning på ungefär halva tiden jämfört med batterier utan denna kolmix. När bilarna mäts enligt WLTP belastar generatorn motorn som med den gamla batteritekniken får arbeta hårdare vilket ger högre CO2-utsläpp. Med den nya tekniken kortas tiden för denna extra belastning vilket leder till lägre utsläpp. De batterier som har denna teknik heter förbättrar prestanda i de två batteriserierna Exide EFB och Exide Premium.
Batterier är numer högteknologiska produkter och vi tog därför kontakt med Tor Enlid, marknadschef för Nordic Exide Technologies, som förklarade vad som är ett lämpligt batteri för oss med fritidsfordon. Han säger att det nya batteriet är ett stort steg för att förbättra batteritekniken när det gäller startbatterier, det som startar motorn, men när det gäller bodelen ska man istället välja ett AGM Dual-batteri om man vill ha bästa egenskaper. Laddsituationen ser helt olika ut och ett startbatteri har en normal och ganska konstant laddningsgrad på 70-80 procent och de nya stop/start-funktionerna ställer helt andra krav än vad som tidigare varit fallet. Den nya batteritekniken hjälper även till att förhindra de bly-sulfatbeläggningar som vanligtvis samlas på ett batteris urladdade negativa plattor vilket försvårar en effektiv laddning av batteriet och tvingar generatorn att arbeta mer för att återställa laddningsnivån i batteriet. Även bilarnas elsystem har anpassats till detta och känner hela tiden av startbatteriets laddningsnivå så att man inte blir stående vid rödljuset för det fall laddningsnivån skulle bli kritiskt låg. I dessa fall stänger elsystemet av stop/start-funktionen vilket kan vara bra att känna till om denna funktion slutar att fungera.
– Det handlar om vad batteriet är konstruerat till för användningsområde. Vår nya teknik är en vidareutveckling av att använda en kolmix på anodplattan och det nya receptet ger flera unika egenskaper. Den främsta är betydligt snabbare uppladdning men batteritypen lämpar sig inte för djupa urladdningar.
I bodelen är det helt andra egenskaper än den kraftiga belastning som startmotorn skapar som efterfrågas. Här är det istället ett antal mindre strömförbrukare som är påslagna mest hela tiden. Det kan vara lampor, laddning av telefoner, ac och liknande men även i vissa fall kylskåp. Gemensamt för dessa är att de förbrukar lite hela tiden. Ofta laddas batteriet dessutom kontinuerligt när en yttre strömförsörjning är tillkopplad eller via solpaneler.
– När det gäller bodelen är det bästa ett AGM-batteri då de tål dessa användningsområden bättre och de har en annan teknisk uppbyggnad än det nya Carbon Boost 2.0. Med AGM-tekniken används en kemiskt bunden elektrolyt vilket gör att cellplattorna får en jämnare elektrolytfördelning vilket är positivt för denna typ av användning.
Det finns även ett påfyllbart batteri men det tål inte lika många laddningscykler om det blir urladdat ibland. Det är alltid till men för livslängden när ett batteri blir djupurladdat eftersom en kemisk process som kallas sulfatering då inleds. Denna beläggning på cellplattorna minskar batteriets effekt och gör att batteriet till slut inte fungerar. Skillnaden mot AGM-batteriet är att elektrolyten är flytande vilket kan ge vissa skillnader lokalt inne i batteriet. Men även denna batterityp är att föredra som bodelsbatteri framför den nya koltekniken trots att det krävs en kontinuerlig kontroll av syranivån och vid behov påfyllning av destillerat vatten. Orsaken till att påfyllning ska ske med destillerat vatten är att det är vattnet som förångas och fyller man på med syra blir den mer och mer koncentrerad över tid vilket inte är meningen.
Slutsatsen är att den nya tekniken i högsta grad är intressant när man byter startbatteri men inte när man söker bästa funktion för bodelsbatteriet.
Batterier är numer högteknologiska produkter och vi tog därför kontakt med Tor Enlid, marknadschef för Nordic Exide Technologies, som förklarade vad som är ett lämpligt batteri för oss med fritidsfordon. Han säger att det nya batteriet är ett stort steg för att förbättra batteritekniken när det gäller startbatterier, det som startar motorn, men när det gäller bodelen ska man istället välja ett AGM Dual-batteri om man vill ha bästa egenskaper. Laddsituationen ser helt olika ut och ett startbatteri har en normal och ganska konstant laddningsgrad på 70-80 procent och de nya stop/start-funktionerna ställer helt andra krav än vad som tidigare varit fallet. Den nya batteritekniken hjälper även till att förhindra de bly-sulfatbeläggningar som vanligtvis samlas på ett batteris urladdade negativa plattor vilket försvårar en effektiv laddning av batteriet och tvingar generatorn att arbeta mer för att återställa laddningsnivån i batteriet. Även bilarnas elsystem har anpassats till detta och känner hela tiden av startbatteriets laddningsnivå så att man inte blir stående vid rödljuset för det fall laddningsnivån skulle bli kritiskt låg. I dessa fall stänger elsystemet av stop/start-funktionen vilket kan vara bra att känna till om denna funktion slutar att fungera.
– Det handlar om vad batteriet är konstruerat till för användningsområde. Vår nya teknik är en vidareutveckling av att använda en kolmix på anodplattan och det nya receptet ger flera unika egenskaper. Den främsta är betydligt snabbare uppladdning men batteritypen lämpar sig inte för djupa urladdningar.
I bodelen är det helt andra egenskaper än den kraftiga belastning som startmotorn skapar som efterfrågas. Här är det istället ett antal mindre strömförbrukare som är påslagna mest hela tiden. Det kan vara lampor, laddning av telefoner, ac och liknande men även i vissa fall kylskåp. Gemensamt för dessa är att de förbrukar lite hela tiden. Ofta laddas batteriet dessutom kontinuerligt när en yttre strömförsörjning är tillkopplad eller via solpaneler.
– När det gäller bodelen är det bästa ett AGM-batteri då de tål dessa användningsområden bättre och de har en annan teknisk uppbyggnad än det nya Carbon Boost 2.0. Med AGM-tekniken används en kemiskt bunden elektrolyt vilket gör att cellplattorna får en jämnare elektrolytfördelning vilket är positivt för denna typ av användning.
Det finns även ett påfyllbart batteri men det tål inte lika många laddningscykler om det blir urladdat ibland. Det är alltid till men för livslängden när ett batteri blir djupurladdat eftersom en kemisk process som kallas sulfatering då inleds. Denna beläggning på cellplattorna minskar batteriets effekt och gör att batteriet till slut inte fungerar. Skillnaden mot AGM-batteriet är att elektrolyten är flytande vilket kan ge vissa skillnader lokalt inne i batteriet. Men även denna batterityp är att föredra som bodelsbatteri framför den nya koltekniken trots att det krävs en kontinuerlig kontroll av syranivån och vid behov påfyllning av destillerat vatten. Orsaken till att påfyllning ska ske med destillerat vatten är att det är vattnet som förångas och fyller man på med syra blir den mer och mer koncentrerad över tid vilket inte är meningen.
Slutsatsen är att den nya tekniken i högsta grad är intressant när man byter startbatteri men inte när man söker bästa funktion för bodelsbatteriet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.