När coronan slog till blev det tid för pyssel och vad kunde passa bättre än att bygga en egen husvagn för att fira ett 50-årsjubileum.
2020 slog coronan till. Vi skullle hålla oss hemma och helst inte träffa någon, i synnerhet inte okända personer. Semestrandet blev lite begränsat för att uttrycka det milt. De som jobbade på kontor bytte kontorsmiljön mot köksbordet. Kjell "Tullis" Tulldahl, som är pensionär, kom att ägna december till att pyssla i garaget. Efter runt 100-150 timmar blev resultatet en husvagn till veteranmopeden men inte vilken som helst. Det blev en Kabe 120 GL.
Möjligen får den inte kallas Kabe, en sådan ska ju vara tillverkad av just Kabe och så är inte fallet. Men den är en kopia, 120 centimeter lång, inte 560 som originalet är. I övrigt dock så lika förlagan som möjligt.
En cykelkärra införskaffades som stomme och så började kvällspysslet. Plywood behövdes. Lite rör och annat lämpligt. Färg förstås. Timmarna gick och materialet förvandlades till en Kabe 120 GL. GL är viktigt, originalet heter ju 560 GL.
Hörnen förstärktes med rör och väggarna skruvades fast. Taket gjordes uppfällbart så att man kan komma åt att lasta på ett praktiskt sätt. En taklucka monterades, alla riktiga husvagnar har ju en sådan.
Kjell hade gjort en vagn tidigare men då var förlagan en spolbil, eller snarare en spol och sugvagn. En sån som åker runt och spolar avloppsrör. Den väckte också uppmärksamhet och var fullt funktionsduglig. Husvagnen är lite annorlunda. 120 centimeter är i kortaste laget för att fungera som en riktig husvagn, svårt med en fullängdsbädd i en sån. Takhöjden är också lite låg för att kunna röra sig obehindrad och kök är inte att tänka på. Ändå är den ändamålsenlig. Den rymmer det som behövs under färden med dragfordonet och taket går att vika upp.
Dragfordonet behöver inte vara så kraftfulllt, en veteranmoped duger gott. En sådan får faktiskt dra ett släp utan några konstiga körkortskrav. Nu inväntar Kjell den riktiga grönskan i Södertäljeområdet där han bor. Då ska det bli några turer in till centrum, något som säkert kommer att uppskattas av flanörerna. Under de hittillsvarande få turerna har det ändå blivit många tummar upp.
Att det blev en moped har sin förklaring. Kjell är en hängiven veteranmopedentusiast och pysslar sedan tre år med sådana. Nu blev det dags att fira 50 år med husvagn och då blev det helt rätt att kombinera mopedintresset med husvagnsjubileumet!
Möjligen får den inte kallas Kabe, en sådan ska ju vara tillverkad av just Kabe och så är inte fallet. Men den är en kopia, 120 centimeter lång, inte 560 som originalet är. I övrigt dock så lika förlagan som möjligt.
En cykelkärra införskaffades som stomme och så började kvällspysslet. Plywood behövdes. Lite rör och annat lämpligt. Färg förstås. Timmarna gick och materialet förvandlades till en Kabe 120 GL. GL är viktigt, originalet heter ju 560 GL.
Hörnen förstärktes med rör och väggarna skruvades fast. Taket gjordes uppfällbart så att man kan komma åt att lasta på ett praktiskt sätt. En taklucka monterades, alla riktiga husvagnar har ju en sådan.
Kjell hade gjort en vagn tidigare men då var förlagan en spolbil, eller snarare en spol och sugvagn. En sån som åker runt och spolar avloppsrör. Den väckte också uppmärksamhet och var fullt funktionsduglig. Husvagnen är lite annorlunda. 120 centimeter är i kortaste laget för att fungera som en riktig husvagn, svårt med en fullängdsbädd i en sån. Takhöjden är också lite låg för att kunna röra sig obehindrad och kök är inte att tänka på. Ändå är den ändamålsenlig. Den rymmer det som behövs under färden med dragfordonet och taket går att vika upp.
Dragfordonet behöver inte vara så kraftfulllt, en veteranmoped duger gott. En sådan får faktiskt dra ett släp utan några konstiga körkortskrav. Nu inväntar Kjell den riktiga grönskan i Södertäljeområdet där han bor. Då ska det bli några turer in till centrum, något som säkert kommer att uppskattas av flanörerna. Under de hittillsvarande få turerna har det ändå blivit många tummar upp.
Att det blev en moped har sin förklaring. Kjell är en hängiven veteranmopedentusiast och pysslar sedan tre år med sådana. Nu blev det dags att fira 50 år med husvagn och då blev det helt rätt att kombinera mopedintresset med husvagnsjubileumet!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.