Nästa artikel
Husbil för den mopedsugne
UDDA

Husbil för den mopedsugne

Publicerad 5 februari 2015 (uppdaterad 5 februari 2015)
2002 lanserade på mässan i Sollentuna firman Camprider en moped med bodel som troddes ha en efterfrågan på mellan 500 och 1000 enheter per år.

Upprinnelsen var att uppfinnaren Stefan Jansson från Gävle var i Spanien och såg cyklar med kärror överlastade av tält och trangiakök.

Det idoga trampandet gav svettiga semesterfirare och det kunde väl ingen egentligen uppskatta var tanken och konstruktionen tog form. Det blev som en liten pickup men med tre hjul och en kaross av glasfiber med en 50-kubiks motor på 2,7 hk vilket klarade av att få upp skapelsen i den lagstiftade toppfarten på 45 km/tim. Som husbil har den knappast särskilt gott om utrymme men det räcker till för två personer att sova i. Laga mat, äta och fika får man göra utanför och dusch och toa får man söka på annat håll.

Camprider har ett uppfällbart campingbord, två stolar, elektrisk frysbox samt ett stort bäddunderlag. På mässan 2002 beskrevs intresset som mycket stort och beställningar skulle kommit från både Norge och Danmark och planen förutsade en produktion mellan 500 och 1000 där även hyrfordon ingick.

Vi i redaktionen har inte stött på något exemplar i levande livet men det kanske du som läser det här har gjort.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.