Vår systertidning Vi Bilägare har testat att dra ett tyngre släp med en elbil. Även om det i detta fall inte är en husvagn på kroken är det ändå mycket som är jämförbart angående viss problematik vid laddning och inte minst den ökade förbrukningen. OBS! Räkna med än mer förbrukning med en husvagn bakpå.
När de moderna elbilarna började rulla ut på vägarna för ett drygt decennium sedan var det med begränsad räckvidd och funktion. Många var inte godkända för att dra släp.
År 2024 har elbilarna mognat och ofta kan även de mindre förses med dragkrok. I dag finns flera modeller som klarar att dra 2000 kilo eller mer. Kia EV9 är en av få som klarar hela 2,5 ton.
För att testa hur det är att dra ett släp en längre sträcka med elbil kör vi från Stockholm till Karlskrona med ett två ton tungt och åtta meter långt båtsläp.
På papperet ska Kia EV9 klara drygt 50 mils körning med en förbrukning på 22,8 kWh/100 km men det märks direkt att bilen reagerar på det ökade motståndet. Utan släp är EV9 i huvudsak bakhjulsdriven till det att fyrhjulsdrift behövs, nu visar grafiken på mittskärmen att bilen går med konstant fyrhjulsdrift även vid jämn hastighet 80 km/tim på torr väg.
Kia har dock tänkt till. Vid tillkopplingen av släpvagnen kan man ange hur tungt släp man drar vilket gör att bilen justerar ned den beräknade räckvidden och anpassar med tätare laddstopp.
Efter 18 mil motorvägskörning rullar vi av E4 i höjd med Stavsjö. Färddatorn säger att vi har haft ett snitt på 46,8 kWh/100 km – en dubblering av förbrukningen!
För att kunna ladda behöver släpet krokas av. Omständligt dels för att processen i sig tar några minuter, dels för att det saknas en dedikerad plats för väntande släp, men också för att ett stort släp kräver manöverutrymme.
För hästägare kan situationen bli besvärlig. Även om transporten har stödben vill man helst inte kroka av med en eller två hästar stående kvar.
Eftersom vi har uppsyn över parkeringen lämnar vi båttrailern i en parkeringsruta avsedd för bussar. Den här dagen var flera laddstolpar lediga, men med högre belastning kan tillbackning och avkoppling av vagnen bli ett stressmoment. Efter 65 minuters stopp är vi ute på E4 med 95 procent batteri.
Efter ytterligare 20,3 mil i 80 km/tim längs E4 och E22 är det dags för laddning i Oskarshamn. Inte heller den här stationen är anpassad för att ladda bilar med släp, men laddaren står luftigt och med lite trixande skulle det vara möjligt att backa ut ekipaget på en gräsmatta bakom laddaren med bilen stående i laddrutan. Medtrafikanter och fotgängare bör inte ta anstöt, men en eventuell parkeringsvakt kanske inte är lika överseende? I strikt mening är det frågan om ”terrängparkering”.
”En eventuell parkeringsvakt kanske inte är lika överseende?”
Men: att slippa låsa upp trailerlåset, veva ned stödbenet, koppla av trailern, låsa trailern, parkera bilen för laddning, backa tillbaka till trailern, låsa upp trailerlåset, koppla på trailern, veva upp stödhjulet och låsa trailern till bilen för att slutligen göra den funktionskontroll man bör göra när släpet varit avkopplat, gör det ändå värt att chansa.
60 minuter senare har vi facit. Färden fortsätter med 95 procent laddning och utan parkeringsbot.
Vi kommer fram till Karlskrona med 29 procent i energireserv. Färddatorn visar ett snitt på 45,9 kWh/100 km vilket innebär att de 54 milen har krävt cirka 248 kWh, vilket rent energimässigt motsvarar knappt 25 liter diesel.
Den extra tiden för att svänga av, ladda och fortsätta resan tog strax över två timmar. Räknar man bort 40 minuter för lunch tog elbilsresan ungefär en timme och 20 minuter extra jämfört med om vi hade kört en bensin- eller dieselbil. Hade laddstationerna varit anpassade för att ladda med släp skulle det spara en del frustration och i vårt fall cirka 20 minuter.
Så snälla laddoperatörer: glöm inte att göra plats för alla som kommer med släp!
Bilarna har blivit tyngre med åren. Exempelvis har en framhjulsdriven Volvo V70 från 2004 (bensin, manuell, framhjulsdrift) en tjänstevikt på 1 660 kilo. 20 år senare väger lättast tänkbara Volvo V60 2 095 kilo (laddhybrid, fyrhjulsdrift)
Den ökade vikten, oavsett drivlina, ställer till bekymmer för den som vill dra släp. Med V70 fick föraren på vanligt B-kort dra ett släp på upp till 1 370 kilo, medan V60 får hålla till godo med 970 kilo.
Med så tunga personbilar blir det viktigt att hålla ordning på bilens och släpets totalvikter. I korthet ser regelverket ut som följer:
Med vanligt B-körkort får du köra: En personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kilo. Eller: en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kilo men bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt får då inte överstiga 3,5 ton.
Med utökad B-behörighet (B96) får du köra: Som B-behörighet men bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt får överstiga 3,5 ton men inte vara mer än 4,25 ton.
Med BE-behörighet (körkort för tungt släp) får du köra: Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton. Till bilen får en eller flera släpvagnar vara kopplade men släpvagnarnas sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3,5 ton.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.