Luftmadrass – check. Camp mode – check. Natten i Tesla Model Y kan börja.

Nästa artikel
Camping i Tesla Model Y
Blogg: Sovbil

Camping i Tesla Model Y

Publicerad 2024-03-13 07:00 (uppdaterad 2024-03-23 09:40)

Luftmadrass – check. Camp mode – check. Natten i Tesla Model Y kan börja.

På 50-talet gjordes reklam för bäddbara bilar. Trenden gör comeback med Tesla och camp mode!

Det här med att sova i personbilar är egentligen inget för oss husbils- och husvagnscampare. Men som insteg till hobbyn är det inte så dumt och redan på 50-talet insåg man att mobilt boende var bättre än både hotell och tält. Missa inte historiken längst ner!

Jag gjorde själv många resor i ungdomen med bilen som nattläger. Även som vuxen frilansjournalist på uppdrag i Norrland hände det. Det var aldrig bekvämt och alltid för kallt, eller för varmt.
Bilsovandet bidrog också till en urstark drift mot en bekvämare drömtillvaro i husbil och husvagn. Och när jag fick jobb på Husbil & Husvagn var jag helt säker – aldrig sova i en personbil!

Jorå så att. Plötsligt märker jag att bilcamping trendar hos både tillverkare och Youtubers. Och trendkänslig som jag är måste en modern och nutida personbil provsovas.

Numera finns ju elbilar! Det betyder enorma batterier som ger dagens bilsovare stora fördelar. Plötsligt kan klimatanläggningen stå påslagen natten lång, utan tomgångsavgaser! Dessutom kan telefoner laddas och biofilmer avnjutas – på bilens inbyggda skärm. En hel natt!

Åtminstone har jag hört att det är så.

Vissa elbilar har till och med 230V-uttag! Tesla har det dock inte, konstigt nog. Däremot finns knappvalet "Camp mode" på alla deras 3, Y, S och X-modeller vilket är seriernas fantasifulla namn.

I det här testet kör vi, eller sover vi i, Tesla Model Y. Den har en kaross med högre takhöjd. Det ger inte ståhöjd, men väl sitthöjd. I sängen.

Har man testat att dricka Vira Blåtira eller bytt pullovertröja liggandes i ett kombiutrymme, ja då vet man att sitthöjden är värdefull.

Model Y är också den mest sålda personbilen i dag. Både nationellt och internationellt. Är det därmed världens mest sålda campingbil? Njae så långt ska vi inte sträcka oss.

Benämningen Camp Mode handlar ju inte om att kök och bäddar fälls ut nånstans, så någon campingbil är det inte. Åtminstone inte enligt vår definition av ordet campingbil. Däremot finns allsköns tillbehör som gör Teslan till en bäddbar personbil som verkar funka hyfsat för en natts camping.

Vi drar iväg till Tässla Store i Täby norr om Stockholm som säljer allt från fjäderben till kylskåp. De lånar ut två varianter av formsydda luftmadrasser, samt isolerande insynsskydd till rutorna. Vi får också låna smidiga campingmöbler av den trevliga personalen. Här ska testas!

Jag är annars en total nybörjare på det här med elbilar och denna bloggtext handlar således inte om köregenskaper, elbilsägande och kilowatter.

Jag vill ändå nämna köregenskaperna, då de var en upplevelse i sig.

Dels autopiloten som kör själv! Och dels kurvtagningen med så låg tyngdpunkt – inga krängningar knappt! Och dels den sportiga, stötiga fjädringen som imponerar lite men också ger en stötig färd. Varje brunnslock märks, för att inte tala om kullerstensgator där löständer riskerar trilla ut.

Men främst är det motoregenskaperna, de lockar till ett leende. Åtminstone hos mig som förare.

Den Tesla Model Y som vi har lånat av importen är en snikvariant med bakhjulsdrift och har bara en motor(!) Med dubbla motorer får man nära dubbla hästkrafterna och fyrhjulsdrift. Logiskt.

Kraften i vår testbil räcker dock mer än väl. Accelerationen är lika konstant som hos en elvisp, men ger tyvärr yrsel och åksjuka hos min kära passagerare. Ändå har jag "bara" nyttjat 299 hästar.

Model Y får dra 1600 kg med E-kort och 1044 kg med b-kort så det finns många husvagnar som platsar på dragkroken. En krok som för övrigt är standard på Model Y. Det gillar vi!

Väljer man istället dual motor-varianten fås 514 hästar plus fyrhjulsdrift och lite längre räckvidd vilket kan behövas med husvagn bakpå. Räckvidden minskar förstås med husvagn. Man ju faktiskt välja en mindre husvagn om bilen är sovvänlig nog för halva familjen! Vi testar att koppla en liten Hobby 400 husvagn för bildens skull, men dragbilsegenskaper är inget vi testar denna gång. Här kan du läsa mer om elbilar som dragbil.

Vår tur går runt Mälaren och det är gråa mars och därmed noll eller några minusgrader. Vi stannar ett par gånger för att ladda trots att det inte behövs. Dels är det småkul med laddstopp och dels vill vi ha full kräm inför campingnatten utan elstolpe.

Vaddå, kul att ladda!?

Ja faktiskt, vi känner oss hemma på laddstationerna för de påminner om ställplatser. Okej stämningen är lite torr hos elbilsfolket och när jag försöker hälsa på mina laddgrannar ser de mig inte.

I Teslor finns nämligen en stor dataskärm där e-folket kollar YouTube och Netflix. Att skåla med en komma-fram-e-öl är inte aktuellt, trots autopilot i bilarna.

En annan sak som påminner om ställplatser är att man bör hålla bra avstånd till grannen. Enligt somliga så minskar nämligen laddeffekten om man står precis intill varandra och laddningen tar längre tid. Och på den här ställplatsen verkar alla vilja iväg så snabbt som möjligt.

Vi anpassar oss till övriga laddgäster och scrollar runt bland inbyggda spel, karaoke och små lustigheter. Med ett knapptryck kan bilen utstöta högljudda pruttljud via yttre högtalare. Den kan också låta som en get och spela Sveriges radio på utsidan.

Förmodligen tycker våra e-grannar att vi är fåniga. "Pruttljuden är ju sen gammalt!"

För oss är det ändå rätt häftigt, inte bara för pruttljuden. Utan mer det där att vi kan glo på film tillsammans, och samtidigt ha värme i bilen – utan att stå på "tomgång"! Det är ju nästan som i en husbil med gasolvärmare. Däremot krävs längre laddstopp för att hinna med alla funktioner och nöjen i skärmen.

Okej, över till huvudsyftet med detta test; Att sova i en Tesla.

För ändamålet har vi bokat husvagnstomt på landets äldsta camping. På Bredsands camping har folk campat sedan 1920-talet och några årtionden senare kanske även i personbilar som Fiat Panda eller Saab 93 med sina fina bäddset. Förresten är Tesla Model Y lite snarlik Saabs djungeltrumma. Hög och rund och med pruttljud.

Campingchef Kenneth Svensson möter upp vid bommen när vi ska checka in.

– Har ni tappat husvagnen? säger han lite förvånat.

Våra små utemöbler monteras ihop och placeras bakom bilen där de passar bäst invid den uppfällda bakluckan. Vi imponeras av bilens förvaringsutrymmen i både "trunken" och "frunken".

Frunken är framme under motorhuven likt gamla folkabubblor. Det finns också en djup skål (trunk) under bagagerumsgolvet.

Men frågan är om Tesla själva har insett hur bra sittplats Model Y har i bagagerummet? Vi stortrivs där bak med fötterna i trunken och den uppvikta madrassen och golvskivan som ryggstöd. Bakluckan leker markis och vi njuter en stund av utsikten över Mälaren. Inbyggd bakvänd soffa är väl ändå lite unikt?

Det blir en tidig kväll efter tandborstning och toabesök. Vi kliver in i bilen med viss ansträngning.

En sak som alltid är besvärlig när man ska sova i personbilar är själva entréproceduren. Man får liksom backa in och kränga av sig smutsiga skor i luften utanför. Därefter gäller det att hitta en bra skoförvaring. Till exempel på golvet vid baksätet, men där har vi redan lagt campingmöblerna.

Tesla Model Y har dock djupa förvaringsfack på båda sidorna vid bakhjulen. Där ryms skorna och vill man undvika nedsmutsning funkar plastpåsar.

Totallängden för bäddområdet, från baklucka till framsätesryggstöd är hela 2,02 meter. Då krävs dock en madrassförlängning att lägga i spalten bakom framstolarna. Det finns som tillbehör. Jag är 1,86 m lång och skallen rullar därmed ner mot baksätesgolvet då vi ej har denna madrassförlängning.

Jag lyckas dock sträcka på benen – ibland. Det görs genom att tigga markyta från frugan och sova med böjd överkropp och därmed utsträckta ben. Sömnen blir knappast ostörd för någon av oss.

På morgonen tänker jag... aldrig mer... eller åtminstone inte utan den däringa madrassförlängningen.

Däremot kan vi inte klaga på bilens klimatanläggning. Innan vi skulle sova tänkte jag att fötterna skulle bli stelfrusna då värmen bara blåser ut längst fram i bilen. Men vi frös inte en sekund!

Det är något som både imponerar och förvånar med Tesla Model Y. Värmekomforten och luftkvalitén är exemplarisk. Jag gissar att den goda värmespridningen har med bilens äggform att göra. Varmluften följer kanske takets rundning ända till fötterna. Det är en ren gissning och kanske skulle vi frysa lite mer i sedanvarianterna? Model 3 och Model S.

Hur som helst verkar bilen välisolerad och så även det enorma takfönstret. Dess konstruktion liknar faktiskt väggarna på husbilar och husvagnar då det byggts enligt sandwichprincipen med dubbla glas och ett lager PVB (Polyvinyl Butyral) i mitten. Glaset är så starkt att det klarar fem gånger bilens egen vikt!

På övriga fönster har vi insynsskydd med tunn isolering. Vi saknade dock sugproppar så den sluttande bakrutan och takfönstret förblev nakna natten igenom. Till alla övriga fönster kunde de formsydda skydden klämmas fast enkelt utan sugproppar.

Annars finns inte ett spår av imma på rutorna när vi vaknar.

Hur klarade sig batteriet efter en hel natt på "tomgång"? Vi startade camp mode klockan 19:42 och då stod batteriet på 88 procent och det var –1°C utomhus och +23°C i bilen.

När vi vaknade klockan 05:33 hade batteriet sjunkit till 63 procent och det var aningen för varmt i bilen hela natten då jag ställt tempen på 23,5 grader. Det betyder dryga 20 mils kvarvarande räckvidd.

Trots fördelar med god värme och luftkvalitet känner vi oss inte särskilt utvilade efter natten i Teslan. Våra stela kroppar skriker högt att det här med att bo i personbil inte är något för 50-åringar – inte dessa två åtminstone. Och inte utan madrassförlängningen.

Slutsats och betyg!
Madrassen må vara hård och kort, men luftkomfort och värme imponerar stort. Ingen imma alls på rutorna och inte alls kyligt. Torrt, varmt och friskt i luften när vi vaknar. Förvaringen i Model Y imponerar också liksom en del annat som inte har med sovkomforten att göra.

Tesla Model Y får därmed 4,5 i betyg om boendekomforten jämförs med personbilar. Att Model Y saknar 230V uttag drar ner betyget ett snäpp. (T.ex. kan elbilen Hyundai Kona driva apparater på upp till 3,6 kW via invändigt och utvändigt 230V-uttag!)

Att jämföra Teslan mot en husbil eller husvagn är lönlöst. Bristen på ståhöjd, ligglängd, sittgrupp, matbord, garderober, kök, badrum och entrédörr gör att Teslan blir ljusår efter. Då får den en etta i betyg för det ypperliga inomhusklimatet och smartskärmen med alla roliga funktioner.

Om herr Musk hade tänkt sig en campingbil med Model Y får han anstränga sig lite mer. När får vi se Model Y med kök, sängar och badrum?

Finn ett fel! Eller dagens expertfråga: "Jag råkade tanka diesel i min Tesla, måste tanken saneras nu eller kan jag köra vidare?"

Camping i personbil

Tittar man historiskt så var trenden att sova i personbilar som störst under 50- och 60-talet när semesterperioden utökats och folk upptäckte landet i bil. "Hemmakomfort", "Spara på hotellrum" och "Bäddbar" var några rubriker i bilannonser på 50-talet. Tack till Fredrik Nyblad på Klassiker för framtagandet av reklambilderna!

Under 70-talet dalade intresset för att sova i bilen även om det finns några exempel även från den tiden. De bekväma husvagnarna tog säkert över och "att sova i bilen" föll i glömska. Nu märks en viss comeback för bilsovarna! Märken som VW, Ford, MB och Skoda är några exempel som har visat tillbehör för camping i personbil. Så även hos tillbehörsfirmor som Thule och Dometic.

Så här ska det se ut när man tankar elbil. Just i detta fall en supercharger.

Fakta

Testad bil: Tesla Model Y single engine
Motor: 299 hk elmotor
Räckvidd: 455 km (WLTP)
Totalvikt: 2448 kg
Tjänstevikt: 1994 kg
Lastvikt: 454 kg
Bältade platser: 4
Bäddar: 2 (nedfällt baksäte)
Bäddmått (LxB): 175 cm (med iläggsskiva 202 cm) x 145,7/98 cm
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sek
Toppfart: 217 km/h
Släpvagnsvikt: 1600 kg (1044 med b-kort)
Grundpris: 554 170 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.