Nästa artikel
Bygga egen husbil: Usain – en ombyggd Sprinter
Vanlife

Bygga egen husbil: Usain – en ombyggd Sprinter

Publicerad 11 januari 2017 (uppdaterad 11 april 2020)
Peter Bengtsson köpte en Mercedes Sprinter från 2002 som hade agerat som skolskjuts. I händerna på Peter har den blivit totalförvandlad till en praktisk och snygg husbil för två som ska användas året runt.

En gång följde jag ett råd från ett internetforum och det var det största misstaget under byggprojektet, berättar Peter Bengtsson från Västerås med ett skratt.

Vi sitter vid köksbordet i Peters lägenhet och pratar om hans stora projekt med att bygga om en före detta transportbil till husbil. För gemene man är detta något som skulle kunna sluta i en hög med svordomar och något slags fordon färdigt för tippen, eller som står och rostar på bakgården under decennier. För Peter tog det ett halvår av dedikerat helgarbete och därtill ännu fler timmar tankearbete för att kunna få ett färdigt resultat.

– Nya bilar är dyra och man får betala för saker som man kanske inte ens behöver. Visst är de nya mycket lyxigare och finare men å andra sidan är min husbil helt anpassad efter mina behov, säger Peter.

Nog märks alla dessa smarta och specialanpassade lösningar på mer eller mindre varje centimeter i bilen, men vi återkommer till det senare, för den första frågan för undertecknad är ”Hur får man idén att bygga en egen husbil och dessutom verkligen genomföra det?”.

– Jag har alltid varit mycket ute i naturen, en riktig friluftsmänniska och för min del var boendet den krångligaste nöten att knäcka när jag skulle iväg över en helg. På vintern åker jag mycket skoter och vill helst kunna komma iväg långt bort från stora vägar och allmänna platser när jag åker, vilket tar massa tid i anspråk om jag måste utgå från skoterns förvaringsplats varje gång, säger Peter.

– Tanken på en husbil började dyka upp år 2015. Att kunna ta med skotern på släp bakom skulle möjliggöra för mig att åka där jag ville direkt. Dessutom brukar jag fiska och klättra utomhus vilket inte heller alltid sammanfaller med ett hotell i närheten, säger Peter. Jag jämförde priser på vad det skulle kosta att köpa en redan existerande husbil jämfört med att bygga en själv och kom fram till att det borde gå att komma billigare undan om jag gjorde jobbet själv.

– Dessutom ville jag ha en så pass enkel och smidig husbil som möjligt så att det inte blir något större projekt varje gång den ska användas.

Bredvid det övre köksskåpet har Peter satt upp krokar till kökshanddukarna.

Toalett med skjutdörr. För att minska risken för fuktproblem finns inget vatten draget in hit.

Bred garderob med skjutdörr till höger om toaletten.

Spillvattnet hamnar i en plastdunk direkt vid skjutdörren och kan enkelt tömmas.

Toalett med skjutdörr. För att minska risken för fuktproblem finns inget vatten draget in hit.

Bred garderob med skjutdörr till höger om toaletten.

Spillvattnet hamnar i en plastdunk direkt vid skjutdörren och kan enkelt tömmas.

Till vardags jobbar Peter med datorer och är van att arbeta med problemlösningar vilket han har haft stor nytta av under detta byggprojekt.

– Min första tanke efter jag hade köpt min Sprinter (som för övrigt döptes till Usain efter sprintern Usain Bolt) var att först enbart bygga sovrumsdelen och sedan kunna sticka iväg direkt på resor. Men jag insåg rätt snabbt att jag var tvungen att tänka tio steg vidare innan jag kunde bygga minsta lilla sak. Först var jag tvungen att dra el, vilket betydde att jag var tvungen att veta var jag ville ha uttag. För att veta det behövde jag tänka ut hela planlösningen först, säger Peter med ett skratt.

Alla inredningsidéer har Peter kommit på själv. Att bygga en stor garderob (80 cm bred) var prioriterat då skoteroveraller är breda och otympliga att stuva undan. Likaså vill Peter undvika att ha stora mängder vatten i husbilen på grund av fuktrisken. Enda kranen finns i köket. Färskvattnet fylls i en vanlig vattendunk i lägenheten innan avfärd och placeras sedan längst ner i kökskåpet i husbilen.

Spillvattnet hamnar sedan i en annan mindre dunk som är placerad vid skjutdörren och enkelt kan tas bort och tömmas. Allt gjort för att husbilen ska vara så enkel och smidig som möjligt att sticka iväg med utan några längre startsträckor.

Att ha ett fast kylskåp var inte heller något Peter föredrog. Istället har han en löstagbar kylbox som han placerar mellan förarsätena.

– Utrymmet i den räcker perfekt för två personer i två tre dagar. Dessutom går kylboxen att använda till annat utanför husbilen om det skulle behövas, konstaterar Peter som onekligen tänker två steg längre och uppskattar multifunktioner.

När det gäller själva inredningen kommer mycket från Ikea och har sedan sågats till eller fått särskilda låsmekanismer för att passa perfekt för ändamålet. Just sovdelen är det i husbilen som Peter, med all rätta, känner sig mest nöjd över, men det var också här som hans största misstag under byggtiden skedde.

I ett forum på nätet fick Peter tipset att isolera med liggunderlag. Detta fungerade bra mot plåt i tak och väggar men inte att isolera fönster med. Liggunderlag limmades på frigolitskivor men efter ett par veckor upptäckte dock Peter att liggunderlag och frigolit hade smält i solen och han fick riva bort det hela. Istället sattes mörk folie på insidan av fönstren och vanlig mineralull användes som isolering.

Under sängen finns en öppning till ett stort förvaringsutrymme.

Husbilens enda vattendragning går till kranen i köket.

Husbilens enda vattendragning går till kranen i köket.

Husbilen har inte någon sittgrupp utan bordslösningen har blivit löst genom att ha en lång uppfällbar bordsskiva, på sidan av köksskåpet, som räcker fram till den snurrbara passagerarstolen. Person nummer två får sitta på Ikea-pallen som även tjänstgör som trappa upp till sängen. Compact living i ett nötskal där samma möbel får agera med olika funktioner.

– Apropå snurrplattan till passagerarstolen, inflikar Peter med ett skratt, den beställde jag från England och råkade glömma bort det faktum att de har vänstertrafik. Så egentligen borde jag ha köpt en snurrplatta till en förarstol för nu måste jag snurra stolen åt ”fel” håll och dessutom öppna passagerardörren under tiden, skrattar han.

Sådana småfel kanske skulle skapa irritation hos många av oss men Peter verkar ta det hela med ro och snarare se det som ännu en egenhet till bilen och som gör den än mer personlig.

Bakom ”hyttdelen” har Peter satt upp en tunn neddragbar gardin för att i viss mån låta den mesta av värmen stanna kvar i bakre delen under vintertid.

– Oftast hänger jackor på bägge sidor om den så den sluter relativt tätt. Jag får se till vintern om jag behöver komplettera med ett riktigt täcke till vindrutan, säger Peter.

Sovdelen längst bak är välisolerad och har både usb-uttag och 12V. All belysning interiört är av LED-typ.

Tack vare att husbilen är välisolerad och det inre utrymmet är så pass litet hoppas Peter att den luftburna värmen från Truma ska räcka även under vintern. Viktigast är att värmen i sovdelen fungerar eftersom han dagtid spenderar den mesta av tiden utomhus vid de tillfällen han åker iväg.

För att underlätta för värmen att stanna där bak har han medvetet sett till att ingången till sovdelen är minsta möjliga, och för en smidig friluftsmänniska är det inga problem att först kliva på en pall och sedan krypa in i sängkammaren.

Utrymmet under sängen är välplanerat. Röret till höger rymmer en markissida.

Alla skåp och dörrar har blivit försedda med låsanordningar så att det är förankrat vid färd.

Alla skåp och dörrar har blivit försedda med låsanordningar så att det är förankrat vid färd.

När Peter först fick idén att bygga en egen husbil hade han en del krav på ursprungsbilen.

För det första ville han att husbilskänslan skulle bli påtaglig när bygget var klart så att ha en mellanvägg mellan hytt och bodel var inget alternativ.

En dragkrok var också prioriterat för att kunna ta med skotern på vinterresorna samt att ventilation fanns så att han själv slapp det riskabla i att göra hål rätt igenom taket. Under sex meter lång var också ett krav och fanns det fönster på den skulle den se än mer husbilsaktig ut.

Trots att fönstren är förbyggda blir känslan mer husbil än varubil, exteriört sett, tack vare dessa.

Vid ett stort projekt som ett husbilsbygge innebär är det många mer eller mindre avancerade processer som ska genomföras innan det är dags för detaljerna i slutet. Vilka processer var mest gruvsamma innan de påbörjades?

– Gasdragningen. Att bocka rör och få det helt tätt. Jag har gasvarnare installerat vilket känns tryggt, säger Peter.

Den gamla inredningen togs bort, elsystemet förbereddes, både för 12V och 230V.

Isolering i sovdelens tak, golv och väggar. Här innan innan plywood sattes upp.

Botten i sovdelen byggs upp och regleras. El och gasol dras.

Till köket användes Ikea-skåp som sågades till.

Isolering i sovdelens tak, golv och väggar. Här innan innan plywood sattes upp.

Botten i sovdelen byggs upp och regleras. El och gasol dras.

Till köket användes Ikea-skåp som sågades till.

Trots några små misstag under byggtiden har Peter äntligen sin alldeles egna husbil klar. Till och med så pass personligt anpassad att vänner som är längre än Peters 178 cm får böja sig när de hälsar på i bilen.

Efter den kommande vintern och våren ska en utvärdering ske och se om till exempel solpaneler behövs köpas till för att bli mer självförsörjande. Självklart har Peter redan förberett och dragit fram anslutningar till dessa. Vem trodde något annat?

OM BILEN

Bil: Mercedes Sprinter 311 CDI (årsm 2002)
Antal mil vid köp: 18 000 mil
Motor: Diesel 2,2L 108 hk, 80 kw
Längd: 5 700 mm
Bredd: ca 2 000 mm
Höjd: ca 2 500 mm (invändig ståhöjd 180 cm)
Bensinförbrukning: 0,9l/mil
Övrigt: Dieselvärmare och elektrisk motorvärmare
Värmesystem: Truma luftburen

KOSTNADER
Bil:
65 000 kr
Material: 60 000 kr
Total kostnad: ca 125 000 kr

BATTERI OCH EL

Dubbla konsumtionsbatterier är monterade för belysning, 12V-uttag och gasolbrännaren. Utöver dessa finns ett startbatteri och ytterligare ett konsumtionsbatteri till vilket en del belysning samt kylboxen är kopplad.

För samtliga batterier är batterifrånkopplare monterat så att inget förbrukas vid långtidsförvaring. Alla batterier har dessutom en batteriladdare fast ansluten så att laddning av alla batterier sker då bilen är ansluten till 230V.

Det är även förberett för solpanel med anslutning på utsidan av bilen och kablage fram till kopplingsdosa. Bara att köpa en solpanel och regulator och koppla in dem. 230V är avsäkrat för 10A.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.