Transportstyrelsen har fått information om att det pågår nya försök till bedrägerier och går därför ut med information om att man inte ska tro på att Transportstyrelsen ringer upp och ber folk logga in med sitt bank-id. Detta på förekommen anledning då medborgare har blivit uppringda av personer som utger sig för att arbeta på Transportstyrelsens kundtjänst. Man säger sig ha upptäckt tidigare fel och vill rätta till det med hjälp av den uppringdes bank-id och kortnummer.
Till exempel har de sagt att medborgare har betalat för mycket i fordonsskatt under flera år och att det därför finns pengar som ska återbetalas. Om medborgaren loggar in i "Mina fordon" och uppger sitt kontonummer så kommer pengarna att sättas tillbaka på medborgarens bankkonto. I nummerpresentatören står telefonnumret till Transportstyrelsens fordonskundtjänst 0771-14 15 16. Transportstyrelsen har också uppgifter om att medborgare kontaktats och där samtalet ska ha handlat om huruvida man äger en båt.
Transportstyrelsen vill understryka att de inte agerar på detta sätt. Det är inte de som ringer upp och ber allmänheten att logga in och uppge sina bank-id och kortnummer. Om man får ett sådant samtal vill de uppmana att man gör en polisanmälan.
I samband med att detta först uppdagades under sommaren gjorde Transportstyrelsen en polisanmälan om bedrägligt beteende.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.