Nästan som en leksaksbil ser den ut, XBUS. Den tillverkas av tyska firman Electric Brands som även gör elbilen Evetta. Modellen finns i nio varianter, bland annat som pickup, skåpbil, cabriolet, campingbil…
Campingbilen finns i sin tur i en standardmodell och en terrängmodell, som är något dyrare.
Tillverkaren trycker på att inte bara utseendet är nyskapande, utan även den kompakta storleken, den låga vikten och energihanteringen. Till nymodigheterna hör att den finansierades med hjälp av crowdfunding, bolaget fick in över 1,2 miljoner euro genom att vädja till allmänheten.
Så, den är liten och söt. Men första frågan när det handlar om eldrivna fordon är ändå: Hur långt kommer man? Svaret är: Ganska långt ändå. Batterikapaciteten är 45 kW, varav 15 ingår från början. På det kommer man 20 mil. Men det går att komplettera med ytterligare ett batteri på 30 kW – och då ökas räckvidden till 60 mil.
Man kan med andra ord ta sig från Skövde till Bruksvallarna, från Norrköping till Härnösand, från Stockholm till Ängelholm och nästan från Umeå till Arlanda (60,1 mil) med en XBUS.
Här är ytterligare några siffror:
Längd: 3950 mm
Bredd: 1690 mm
Höjd: 1960 eller 2040 mm
Totalvikt: 1600 kilo.
Topphastighet: 100 km/h
Den som beställer XBUS som elcamper får dessutom en säng på 210 x 130 cm, poputak som ger ståhöjd, kök med diskho, kylskåp och kokplatta, färsvjattentank och tv.
Redan nu har 16 578 XBUS förbeställts och den allra senaste till Sverige, om man får tro hemsidan. Men då handlar det förstås om alla modeller, inte bara om campingbilen. Grundpris för XBUS campingbil ligger på cirka 29700 euro, eller cirka 321000 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.