Bakom satsningen står Motorbranschens Riksförbund, MRF, som fick idén efter att de kontaktats av återförsäljare och bilhandlare från Scania och Volvo. Wayke kan anpassa sig efter användaren och presentera individ-specifikt innehåll. Som förebild har man använt sig av bland annat musiktjänsten Spotify och streamingtjänsten Netflix.
– Wayke är ett unikt initiativ av branschen, för konsumenterna. Det finns en enorm styrka i att närmare tusen handlare – från olika varumärken och professionella begagnathandlare med representation över hela Sverige – nu går samman för att göra gemensam sak av ambitionen att skapa bästa möjliga förutsättningar för kunderna att köpa begagnad bil i en informativ, engagerande och trygg miljö. Vi räknar med att det kommer revolutionera marknaden, säger Tommy Letzén, vd på MRF.
Alla bilars historik kontrolleras och användarna verifierar sig via Klarna, vilket enligt Wayke ska innebära ökad transparens och trygghet i köpprocessen.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.