Det blir en ny upplevelse att köra den nya Multivan-modellen med plats för sju personer. Tryck in startknappen, lägg i DSG-växellådans driveläge, tryck på gaspedalen och den framhjulsdrivna bilen glider tyst iväg. Så fort det är möjligt väljer bilen det helelektriska drivsystemet vars räckvidd är dimensionerad så att typiska distanser ska klaras av med batteridriften och reducera de lokala utsläppen till noll. Vid högre hastigheter eller vid låg batterinivå träder den turbomatade bensinmotorn (TSI) in.
I en kort video förklarar designchefen på Volkswagen Commercial Vehicles, Albert Kirzinger, vad som krävs av en modern bil av den här typen
– Frihet i alla situationer. Tekniskt likaså. Man kan köra de dagliga turerna hellt eldrivet men vid längre turer kan man njuta av fördelarna med en stark hybriddrift.
Litium-jon-batteriet återfinns i bilens chassi. Med den låga batteriplaceringen får bilen förstås en låg tyngdpunkt vilket gör den lättkörd. Extern laddning sker via en kontakt på höger framflygel.
Volkswagen Commercial Vehicles kommer att erbjuda ett speciellt betalkort för att ladda bilen vid offentliga laddpunkter samt speciella laddboxar för snabbladdning hemmavid.
Multivan eHyrbid kommer att lanseras under andra halvåret 2021.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.