Nästa artikel
VW får pris för nytt förarstöd
NYHETER

VW får pris för nytt förarstöd

Publicerad 25 mars 2020 (uppdaterad 25 mars 2020)
Car2X-teknik är ett nytt system som trådlöst ansluter till andra bilar och trafikinfrastrukturen. Euro NCAP har nu gett ett särskilt erkännande för denna trafikvarningsfunktion genom Advanced Award för banbrytande säkerhetsfunktioner och ADAC benämner den som en ”teknisk milstolpe”.

Det är VW som i ett pressmeddelande går ut med information om att nya Golf kan hjälpa förare att förebygga olyckor med Car2X-teknik, Den nya modellen av Golf är den första bilen i Europa som har Wi-Fi p som standard, vilket gör att den kan ansluta till andra bilar och därmed bidra till att förebygga olyckor. Denna typ av Wi-Fi är specifikt anpassad till lokal kommunikation mellan bilar och använder inte mobiltelefonnätverket, vilket innebär att täckning ges inom systemet. Tack vare den harmoniserade Car2X-standarden (Wi-Fi p/ITS G5) i EU, som omfattar alla tillverkare, är det möjligt att överföra information mellan bilar oavsett fabrikat samt med infrastruktur i alla medlemsländer inom EU. 

Inom en radie på upp till 800 meter utbyter anslutna bilar direkt positionsdata och information med varandra. Detta gör att de kan varna varandra för fara eller komma i kontakt med trafikinfrastrukturen inom millisekunder för olyckor, fordonshaveri, kraftiga trafikstockningar, vägarbeten, nödbromsning och utryckningsfordon.

Den tyska bilorganisationen ADAC har testat Volkswagens teknik. Bilen utsattes för åtta typiskt farliga situationer där en förare, utan att bli varnad, inte skulle kunna reagera alls eller mycket senare. I alla åtta situationer varnade bilen pålitligt och i tid, ofta till och med tio eller elva sekunder före den överhängande olyckan. ADAC berömde Volkswagens nya teknik och benämnde den som en "teknisk milstolpe", jämförbar med system som ABS eller krockkuddar.

I det första utvecklingsstadiet, som Volkswagen introducerar med nya Golf, är Car2X-tekniken aktiv i hastigheter över 80 km/h men i framtiden bör den också kunna förbättra säkerheten i stadstrafik. Systemet erbjuder stora fördelar om bilen exempelvis kommunicerar med trafikljus i närheten för att trafikflödet ska bli bättre vilket i sin tur leder till en bättre miljö.

Car2X-tekniken blir bättre ju fler som ansluter sig till den och därför rullar Volkswagen nu ut tekniken i stor skala. Efter Golf kommer andra nya Volkswagen-modeller att ha tekniken som standard. Andra biltillverkare arbetar också med denna fråga.

Euro NCAP Advanced Award erkänner banbrytande säkerhetsfunktioner. Det introducerades år 2010 men har inte delats ut sedan 2014. Volkswagen har nu fått utmärkelsen fem gånger för sina innovativa förarassistent- och säkerhetssystem. Euro NCAP avser att införliva Car2X-teknik i detta betyg i framtiden.

– Detta är ett spännande säkerhetsområde. Volkswagen gratuleras till att göra ny teknik tillgänglig i bilar som säljer i stora volymer, såsom Golf, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.