Ännu har ingen tagit reda på sambandet mellan de slutsatser olika utländska forskarstudier drar, nämligen att även låga halter koldioxid som inte är hälsofarliga kan försämra prestationen och att koldioxidhalterna kan vara höga i fordon. Höga koldioxidhalter kan bero på flera saker, som luftcirkulation, hur många som reser i fordonet, hur länge och hur snabbt fordonet kör.
– Koldioxidnivåerna vi mäter är inte farliga i sig, men kan vara avgörande vid bilkörning, säger Ignacio Solís Marcos, forskare på VTI, i en artikel på VTI:s hemsida. Även om försökspersonerna inte kommer att utsättas för hälsovådliga koldioxidnivåer, så är det angeläget att experimentet sker i en trafiksäker miljö. Därför är simulatorn att föredra framför bilkörning på riktigt i utemiljö.
De 32 förarna ska under två dagar utföra två körtester vid simulatorn. Samtidigt kommer deltagarna att få lyssna på och lösa en koncentrationskrävande uppgift. Före körtestet får deltagarna även göra ett kognitivt test på en dator för att kontrollera deras uppmärksamhetsnivå.
– Resultaten av detta projekt kommer att bidra till att förstå koldioxidens roll som en potentiell riskfaktor för förarens prestanda och trafiksäkerheten. Simulatorstudien kommer också att avgöra vilka koldioxidnivåer som ska undvikas i fordon, säger Ignacio Solís Marcos.
Experimentet sker i samarbete med Senseair AB, ett företag som vill utveckla sensorer som ska kunna varna för höga koldioxidhalter vid bilkörning.
Projektet ingår i SAFER, Vehicle and Traffic Safety Centre at Chalmers, ett kompetenscenter för säker mobilitet, där VTI är en partner. Projektet finansieras av Vinnova och kommer att slutföras i mars 2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.