Man får hålla tungan rätt i mun när man pratar om Volvos nya modellbeteckningar. Den enkla biten är att alla bilar som går att ladda har tillnamnet Recharge men även hybrider är laddbara så de har samma tillägg. Längre bak hittar vi P8 och det är detta P som visar att det är en batteribil, en hybrid heter T8, men i övrigt heter de samma. P sägs stå för Pure.
Även elbilar mäts enligt WLTP men då gäller mätvärdet vilken räckvidd bilen har. Enligt denna mätmetod uppges bilen klara 400 kilometer på ett nytt och fräscht batteri, däremot minskar räckvidden över tid och siffror på halva effekten efter några års användning har förekommit i debatten. Samtidigt förekommer uppgifter om att de 400 kilometrarna är i underkant och kan i verkligheten vara knappa tio procent längre. Här måste dock ett stort men flikas in. Dessa räckviddsuppgifter gäller inte när Volvon ska dra en husvagn, kanske ha fyra personer i bilen och till det lastas med mycket bagage.
XC40 laddas med AC-laddning upp till 11kW och DC-laddning upp till 150 kW som standard. Används en snabbladdare kan batteriet nå upp till 80 procent på 40 minuter.
De första beställningarna kan göras på andra sidan årsskiftet, leveranserna mot slutet av 2020 men intresset är stort och i Norge finns redan nu över 7 000 förhandsordrar.
Priset för att kunna köra utsläppsfritt i den lokala trafikmiljön är klart högre än motsvarande diesel- eller hybridbil, 699 000 är det pris som Volvo begär. Det är trots allt ungefär hundratusen mindre än Mercedes vill ha för EQC 400 4MATIC som vi skrev om i april.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.