Action Mobils grundare hade en gång ett sportklädesföretag. När de skulle fotografera sina klädkataloger i öknen behövdes ett bekvämt fordon med dusch där fotomodellerna kunde ta rast och spola av sig dammet. Idén att bygga en terränggående husbil föddes.
Den första campern byggdes på en Land Rover och kort därefter började man med MAN-chassien. Husbilarna väckte sådan uppmärksamhet och efterfrågan att företaget bytte inriktning. Från sportkläder till terränghusbilar.
Globecruiser:
Action Mobils skapelse Globecruiser är en lyxig och stryktålig huslastbil på 19 ton med MAN:s 6-cylindriga turbodiesel på 530 hk. 6-hjulsdrift och diffbromsar på fram och bakaxeln ger god framkomlighet. Väggarna är 61 mm tjocka och isolerade med polyurethan och fönstren är både repsäkra och "okrossbara".
Desert Challenger:
Några av Action Mobils skapelser är specialbeställda byggen och en av de dyraste blev klar 2005 och bär namnet Desert Challenger. Den 4-axlade husbilen kostade 14 miljoner kronor och byggdes till en oljeshejk som ville åka runt med familjen i lugnt kameltempo.
6 kameror och 3 plattskärmar ersätter fönster för utsikten. Toppfarten är måttlig och vätsketankarna är stora nog för att räcka i flera veckor. 2800 liter vatten, 2500 liter diesel. Motorn är på 600 hk och dieselgeneratorn är på 25 kw.
Ett välutrustat restaurangkök för den privata kocken med kylrum på 4000 liter och en 400 gradig ugn tryggar tillvaron.
Trans Kalahari
Trans Kalahari är ett annat något enklare specialbygge med 400 hk motor och en vikt på 18 ton.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.