Den 25 maj är det Trafiknykterhetens dag, en dag som har instiftats av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund för att lyfta det viktiga i att aldrig köra alkohol- eller drogpåverkad.
Bilprovningen och MHF gör en årlig enkät om trafiknykterhet, normer och beteenden i frågor om alkohol och bilkörning. I den senaste mätningen gjord av Kantar Sifo i maj 2021 anser tio procent av de tillfrågade männen och fyra procent av kvinnorna att det är okej att köra bil inom två timmar efter att ha druckit en starköl eller ett glas vin. Sex procent av männen uppger också att de, mindre än två timmar efter alkoholkonsumtion, har satt sig bakom ratten. Motsvarande andel bland kvinnorna är två procent.
I undersökningen tillfrågades respondenterna också om anledningen till att man valt att köra bil trots intag av alkohol. Bland svaren finns en övervikt (62 procent) för att man inte känt sig påverkad, och/eller ansett sig hålla sig under den lagliga gränsen för rattfylleri.
– Det är alarmerande att så många motiverar sitt agerande med att de håller sig under den lagliga gränsen, och nog inte skulle åka fast i ett nykterhetstest. Bilister har alltså fokus på den juridiska aspekten och inte risken för att skada sig själv och andra. Det borde vara tvärtom, säger MHF:s vd Göran Sydhage.
Årets undersökning visar också att toleransen för att köra trots alkoholkonsumtion är högre i storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) än i övriga landet (6 jämfört med 3 procent). Dessutom är inställningen vanligare bland personer med en månadsinkomst om 35 000 kronor eller mer än övriga (6 jämfört med 4 procent).
– Vi värnar en säker trafikmiljö. Därför är det illavarslande att så många kan tänka sig att ge sig ut i trafiken alkoholpåverkade. Vi är särskilt förvånade över att invånare i storstäder tycks mer riskbenägna med tanke på att kollektivtrafiken oftast är väl utbyggd där, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
I samband med Trafiknykterhetens dag delar MHF och Bilprovningens besiktningstekniker ut foldrar med information om konsekvenserna av rattfylleri.
I undersökningen tillfrågades respondenterna också om anledningen till att man valt att köra bil trots intag av alkohol. Bland svaren finns en övervikt (62 procent) för att man inte känt sig påverkad, och/eller ansett sig hålla sig under den lagliga gränsen för rattfylleri.
– Det är alarmerande att så många motiverar sitt agerande med att de håller sig under den lagliga gränsen, och nog inte skulle åka fast i ett nykterhetstest. Bilister har alltså fokus på den juridiska aspekten och inte risken för att skada sig själv och andra. Det borde vara tvärtom, säger MHF:s vd Göran Sydhage.
Årets undersökning visar också att toleransen för att köra trots alkoholkonsumtion är högre i storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) än i övriga landet (6 jämfört med 3 procent). Dessutom är inställningen vanligare bland personer med en månadsinkomst om 35 000 kronor eller mer än övriga (6 jämfört med 4 procent).
– Vi värnar en säker trafikmiljö. Därför är det illavarslande att så många kan tänka sig att ge sig ut i trafiken alkoholpåverkade. Vi är särskilt förvånade över att invånare i storstäder tycks mer riskbenägna med tanke på att kollektivtrafiken oftast är väl utbyggd där, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
I samband med Trafiknykterhetens dag delar MHF och Bilprovningens besiktningstekniker ut foldrar med information om konsekvenserna av rattfylleri.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.