Trafikverket skriver att de två nya motorerna är försedda med så kallade SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction). Effekten är en kraftig minskning av koldioxid-, kväveoxid- och partikelutsläpp, även när färjan körs med miljödiesel. Därutöver kommer driftsäkerheten att öka i och med bytet av motorerna.
Den beräknade minskningen är 50-75 procent när det gäller utsläpp av partiklar och 75-90 procent för koldioxid och kväveoxid.
– Trafikverket vidtar många åtgärder för att på sikt uppnå en fossilfri färjedrift. Vi prövar olika fossilfria drivmedel, vi inför framdrift med elektricitet och vi utbildar vår personal i skonsam manövrering, så kallad ecoshipping, säger teknik- och miljöchef Fredrik Almlöv.
Vägfärjan Karin är byggd 1979. Kapaciteten är 148 passagerare och 22 personbilar. Hon trafikerar Skanssundsleden mellan Hörningsnäs och Mörkö, på Södertörn, strax söder om Södertälje. Färjeledens längd är 330 meter och överfarten är tre minuter. 2017 transporterades 103 000 fordon över leden med vägfärjan Karin. Av resenärerna är 89 procent nöjda med tjänsten, enligt Nöjd-kund-index 2017.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.