Ett lyxigt exempel i Örnsköldsvik, men det behöver inte vara så avancerat. En skyltad p-yta på grus kan räcka.

Nästa artikel
Upprop för fler husbilsparkeringar!
Debatt

Upprop för fler husbilsparkeringar!

Publicerad 2024-11-03 07:00 (uppdaterad 2024-11-05 14:25)

Ett lyxigt exempel i Örnsköldsvik, men det behöver inte vara så avancerat. En skyltad p-yta på grus kan räcka.

Trenden att resa i husbil har exploderat under de senaste tio åren. Förutom god nyförsäljning har vi många hembyggen och vanlife. Sist men inte minst har uthyrningen av husbilar ökat enormt i Europa. Hemestertrenden är här för att stanna!

Nu krävs krafttag för bättre infrastruktur för husbilar i Sverige.

I Sverige har vi 110 000 registrerade husbilar och räknar man in liknande antal utländska turister i husbil blir det snabbt fullt på de få ytor och parkeringar som i dag finns tillgängliga.

Därför behövs fler parkeringar för husbilar, både i och utanför samhällen.

En husbilsparkering eller ställplats är inte samma sak som en campingplats. Här menar vi enklare inrättningar som kan ordnas med ytterst liten ekonomisk ansträngning.

Kanske finns en outnyttjad grus- eller asfaltsyta i en kommun? Till glädje för både kommuninvånare och turister kan dessa nyttjas till något lönsammare! Dels för att slippa ”fulcamping” och dels för att kommuninvånare och företagare tjänar på turister som välkomnas till orten.

Vill man satsa ytterligare och ha mer service går det att tjäna rätt bra bara på avgifterna. Vi frågade vinnarna i ”Årets ställplats 2024” om deras intäkter. Det är två ideella föreningar som ligger långt från större samhällen: Arvesund i Jämtland har 450 000 kr/år i intäkt på ställplatsen. Den andra vinnaren, Kårehamn på Öland, har en intäkt på 1,2–1,3 miljoner kr/år.

I många kommuner med strandläge är det självklart med gästhamn för båtar. Liknande lösningar behövs även för husbilsturister. Platser där turister tillåts övernatta, mot avgift eller gratis. Stabilt underlag och tydliga skyltar är det enda som behövs.

Avesta kommun har ordnat p-platser för husbilar – både vid gallerian och lokala badhuset.

Brist även i Tyskland

Varje år håller några branschförbund (CIVD, ADAC, DTV) en temadag på mässan i Düsseldorf med namnet ”Deutscher Stellplatztag” där ämnet ställplatser avhandlas. En ställplats är snäppet mer avancerad än en p-plats i de flesta fall. Tyskland har båda alternativen i många kommuner.

Ställplatsdagen uppkom för fyra år sedan då behovet av ställplatser är stort i Tyskland. Detta trots att de är ledande i Europa tillsammans med Frankrike, Spanien och UK som har ställplatser i nästan varje samhälle.

Under tyska ställplatsdagen håller forskare, branschfolk och experter inom byggrätt olika föredrag och undervisar om byråkratiska hinder, men pratar också om genomförande och projektering av ställplatser.

Tyskland har cirka 4 500 ställplatser med 85 000 p-rutor i små och stora orter. Samtidigt finns i Tyskland 840 000 registrerade husbilar och mängder av utländska turister. Där har branschförbundet (handlarna) och tysk husbilsmedia insett det stora behovet av fler ställplatser.

Ekonomiska argument

Enligt tillverkarnas organisation CIVD är genomsnittliga övernattningsavgiften 14 euro per fordon (år 2022) i Tyskland. Beläggningsgraden är cirka 75 uthyrda nätter per år och den siffran ökar.

Det har också visat sig att små orter på den tyska landsbygden ökat i popularitet när de har inrättat ställplatser och välskyltade husbilsparkeringar, antingen som ett privat eller kommunalt initiativ.

Sist men inte minst har det här skett utan att den lokala campingen förlorat intäkter, eftersom många husbilister tagit in på camping andra och tredje natten.

Omsättningen för butiker, restauranger och andra lokala näringar har också ökat så snart orten marknadsfört satsningen på en ställplats – eller husbilsparkering.

Nu är det Sveriges tur att bli lika bra – eller ännu bättre – på att välkomna husbilsgäster!

Börja gärna med gästparkeringar och när succén är ett faktum kanske en riktig ställplats med utökad service är nästa steg i kommunen!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.