Unimog är legendarisk när det gäller vetenskapliga expeditioner runt om hela jorden i alla tänkbara klimatzoner och förhållanden. Ändå är den nuvarande expeditionen som Matthias Jeschke gör med två Unimog U 5023 speciell, de bestiger världens högsta vulkan Ojos de Salado i Chile och slår dubbla rekord.
Ojos de Salado i Chile är med sina 6 893 meter världens högsta aktiva vulkan och det är här teamet kör upp med sina äkta offroad-husbilar för att installera fyra nödfunktionsenheter. Dessa ska via radiolänkar upprätthålla kontakten mellan tre basläger för bergsbestigare samt vetenskapsmän. Allt utspelar sig i Atacamaöknen som räknas som en av världens torraste platser och Ojos de Salado ingår i det som kallas Eldringen som är den ring av vulkanisk aktivitet som finns runt Stilla Havet. Inom Eldringen finns det 452 vulkaner där över 75 procent av världens aktiva samt slocknade vulkaner och är känd i geologiska sammanhang för sin höga tektoniska aktivitet. Det är med andra ord en krävande miljö men Unimog har erfarenhet sedan 70 år för riktigt tuffa expeditioner.
Man nöjde sig dock inte med den högsta installationen på 6 100 meter utan man begav sig uppåt för att slå höjdrekord för hjulförsedda fordon. Det gjorde man och stannade därför först när höjdmätaren visade 6 694 meter. Utöver att det är ett nytt höjdrekord är det dessutom första gången två fordon tillsammans kört till sådana höjder, dubbelrekord med andra ord.
Den ingenjörsmässiga bravaden att tillverka fordon som klarar av dessa extrema förhållanden krävde förstås en rad speciella tekniska lösningar. Unimogs byggpartner AS Söder samt specialister från Unimog-museumet har utvecklat vinschar, däck och justerbar tyngdpunkt medan Matthias Jeschke, som är ägaren till företaget Extrem Events, och hans team stod för bergsbestigningen. Det teamet var dessutom rekordinnehavare sedan en tidigare expedition som de gjorde 2014.
Inte utan fog kan man hävda att Unimog tar dig till platser inte många andra klarar. Så vill du ut på riktiga äventyr konverterar Earth Cruiser, ett australiskt företag, dina idéer till en riktigt terränggående husbil. Unimog ingår sedan 1951 i Daimler-Benz och tillverkningen sker sedan 2002 i Wörth am Rhein i Rheinland-Pfalz.
Här hittar du mer information om expeditionen (på engelska eller tyska) och här om Eath Cruisers husbilar.
Man nöjde sig dock inte med den högsta installationen på 6 100 meter utan man begav sig uppåt för att slå höjdrekord för hjulförsedda fordon. Det gjorde man och stannade därför först när höjdmätaren visade 6 694 meter. Utöver att det är ett nytt höjdrekord är det dessutom första gången två fordon tillsammans kört till sådana höjder, dubbelrekord med andra ord.
Den ingenjörsmässiga bravaden att tillverka fordon som klarar av dessa extrema förhållanden krävde förstås en rad speciella tekniska lösningar. Unimogs byggpartner AS Söder samt specialister från Unimog-museumet har utvecklat vinschar, däck och justerbar tyngdpunkt medan Matthias Jeschke, som är ägaren till företaget Extrem Events, och hans team stod för bergsbestigningen. Det teamet var dessutom rekordinnehavare sedan en tidigare expedition som de gjorde 2014.
Inte utan fog kan man hävda att Unimog tar dig till platser inte många andra klarar. Så vill du ut på riktiga äventyr konverterar Earth Cruiser, ett australiskt företag, dina idéer till en riktigt terränggående husbil. Unimog ingår sedan 1951 i Daimler-Benz och tillverkningen sker sedan 2002 i Wörth am Rhein i Rheinland-Pfalz.
Här hittar du mer information om expeditionen (på engelska eller tyska) och här om Eath Cruisers husbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.