I Tyskland är registreringsnumret på bilar kopplat till ägaren samt ägarens bostadsort och inte till fordonet. Nu ändras systemet på några punkter vilket även har betydelse för de som köper ett fordon i Tyskland och importerar det i Sverige. Den väsentliga ändringen gäller de tyska korttidsskyltarna som markeras med gul färg på högra sidan. Tyskland har även exportskyltar, tillfälliga skyltar för bilar som ska exporteras från Tyskland, med röd färg på höger sida, men de berörs inte av ändringen.
Tyskland ändrade sina bestämmelser den 1 april 2015 och utfärdar numer en ny sorts registreringsbevis för fordon med korttidsregistrering. Registreringshandlingarna uppfyller de krav som bland annat Sverige ställer för att fordonet ska godkännas för trafik i landet och det blir därmed tillåtet att köra fordon i Sverige med stöd av den tyska gula korttidsregistreringen. Det tyska systemet med korttidsskyltar utan registreringshandling har dessutom tidigare inneburit en svårighet att spåra fordonet bakåt då skyltarna inte ansetts vara kopplade till en giltig fordonsregistrering. Många har ändå tagit risken eller varit omedvetna om problemet med de tyska korttidsskyltarna när fordonet körts hem men nu är det inte längre nödvändigt att beställa de röda exportskyltarna för att köra lagligt.
Under 2014 tog Transportstyrelsen emot cirka 30 000 ansökningar om ursprungskontroll i samband med import av fordon och av dessa hade 11 000 en tysk ursprungsregistrering.
Reglerna för registreringsnummer i Tyskland har sedan årsskiftet även blivit lite enklare för de tyska bilägarna. Om ägaren flyttar från ett ort till en annan är det numera tillåtet att behålla registreringsskylten, utan att tvingas byta till ett annat registreringsnummer med den nya ortskoden. Det innebär att det inte längre ar säkert att skylten hör till ett fordon från den ort som början på registreringsnumret anger. Hamburg, vars beteckning är HH-xxxx kan därför i fortsättningen exempelvis ha hemorten Berlin som har B-xxxx. I början är detta naturligtvis rena undantag men i förlängningen upphör den regionala anknytningen, ungefär som när Sverige bytte registreringssystem i början på 1970-talet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.