Österrikiska Tyrolen har infört förbud för internationell transittrafik via alternativa vägar till motorvägarna A12 och A13 som går över Inntal och Brennerpasset. Åtgärden har fått ADAC samt delstaten Bayern att protestera.
Österrike är ett populärt resmål men detsamma gäller för Italien. Många drömmer om att få se den legendomspunna Gardasjön där orter som Malcesine bjuder på ett överflöd av italiensk arkitektur och kultur. Men platser som den blir svårare att nå för den som inte vill köra den avgiftsbelagda motorvägen. Krasst uttryckt, Österrike har tröttnat på transittrafiken som inte kör på deras Autobahn.
För de som uppskattar landsvägar och ser resan som målet är detta av naturliga skäl en kraftig begränsning men även för de som fastnar i de köer som till och från drabbar motorvägarna. Inte heller vid sådana tillfällen är det tillåtet att köra av motorvägen med det uttalade syftet att begränsa avgasutsläppen i Innsbruckområdet.
Begränsningen gäller alla helger till den 14 september på lördagar från klockan 07:00 till söndagar klockan 19:00. Därutöver från onsdagen den 14 augusti klockan 07:00 till lördagen den 17 augusti klockan 19:00. Under denna period får genomfartsturisterna inte lämna motorvägsavfarterna på A12 mellan Hall i Tyrolen och Zirl Brenner samt på A13 avfarterna mellan Patch och Gries am Brenner.
Den tyska bilistorganisationen ADAC som i princip motsvarar Riksförbundet M Sverige (mer kända under sitt tidigare namn Motormännens riksförbund) förespråkar fri och obegränsad utnyttjande av de allmänna vägarna inom Europa kritiserar körförbuden som en absurbitet. ADAC rekommenderar ändå att man, trots eventuella köer, kör motorvägen och inte följer GPS-navigeringsvägarna som kan dyka upp för att undvika trafikstockningar.
Den tyska delstaten Bayern protesterar mot förbudet eftersom de anser att de strider mot EU-lagstiftningen. Det tyska förbundsministeriet förbereder därför en rättegång mot Österrike vars agerande de kallar djupt diskriminerande.
I frågan ligger även det nederlag som Tyskland nyligen led i Europadomstolen där Österrike ledde ett mål om avgifter på tyska Autobahn om deras planerade vägavgifter.
Körförbudet övervakas av polisen och enligt den österrikiska polisen har ett hundratal förare redan skickats tillbaka på motorvägen under den första helgen förbude gällde, där man är tvungen att ha en vinjett, biljett, behövs. Om du inte följer polisinstruktionerna utfärdas böter på 60 euro.
Här kan du läsa ADAC:s information (tyska), här Tyrolens information (tyska)
För de som uppskattar landsvägar och ser resan som målet är detta av naturliga skäl en kraftig begränsning men även för de som fastnar i de köer som till och från drabbar motorvägarna. Inte heller vid sådana tillfällen är det tillåtet att köra av motorvägen med det uttalade syftet att begränsa avgasutsläppen i Innsbruckområdet.
Begränsningen gäller alla helger till den 14 september på lördagar från klockan 07:00 till söndagar klockan 19:00. Därutöver från onsdagen den 14 augusti klockan 07:00 till lördagen den 17 augusti klockan 19:00. Under denna period får genomfartsturisterna inte lämna motorvägsavfarterna på A12 mellan Hall i Tyrolen och Zirl Brenner samt på A13 avfarterna mellan Patch och Gries am Brenner.
Den tyska bilistorganisationen ADAC som i princip motsvarar Riksförbundet M Sverige (mer kända under sitt tidigare namn Motormännens riksförbund) förespråkar fri och obegränsad utnyttjande av de allmänna vägarna inom Europa kritiserar körförbuden som en absurbitet. ADAC rekommenderar ändå att man, trots eventuella köer, kör motorvägen och inte följer GPS-navigeringsvägarna som kan dyka upp för att undvika trafikstockningar.
Den tyska delstaten Bayern protesterar mot förbudet eftersom de anser att de strider mot EU-lagstiftningen. Det tyska förbundsministeriet förbereder därför en rättegång mot Österrike vars agerande de kallar djupt diskriminerande.
I frågan ligger även det nederlag som Tyskland nyligen led i Europadomstolen där Österrike ledde ett mål om avgifter på tyska Autobahn om deras planerade vägavgifter.
Körförbudet övervakas av polisen och enligt den österrikiska polisen har ett hundratal förare redan skickats tillbaka på motorvägen under den första helgen förbude gällde, där man är tvungen att ha en vinjett, biljett, behövs. Om du inte följer polisinstruktionerna utfärdas böter på 60 euro.
Här kan du läsa ADAC:s information (tyska), här Tyrolens information (tyska)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.