Det är GM och Michelin som gemensamt utvecklat ett nytt hjul, eller kanske mer korrekt däck, de kallar för Uptis, Unique Puncture-proof Tire System, som är en utveckling av Tweel. Lanseringen skedde gemensamt av Michelin och General Motors (GM) på transportmässan Movin'on i Kanada och tänkt introduktion uppges till 2024.
Uptis-hjulet ska byggas i samma storlekar som konventionella däck, är avsett för personbilar och uppges även klara av motorvägskörning. Bultmönstret är som på vanliga fälgar men Uptis ska kräva betydligt mindre underhåll. Utvecklingen drivs inte minst av nya krav för både självkörande och elektriska fordon.
En av fördelarna med den nya tekniken är att det behövs en mindre mängd råvaror och hjulet är lättare att återvinna. Komforten uppges vara lika bra som hos ett konventionellt däck.
Till skillnad från dagens hjul är däck och fälg en enhet där "däcket" tillverkats av kompositgummi och hartsomsluten glasfiber med en yttre fälgliknande konstruktion med ekrar som är uppbyggd av formgjuten och glasfiberarmerad epoxiplast. I mitten återfinns en fälgliknande konstruktion av aluminium och ytterst en vanlig mönstrad gummiblandning.
Produktionsplanerna är luddiga men GM uppger att de har "för avsikt" att utveckla det luftfria hjulet vidare tillsammans med Michelin och "siktar" på att introducera det för personbilar "så tidigt som" 2024 även om praktiska tester på ett antal Chevrolet Bolt startar redan i år.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.