Fartkamerorna blir allt fler och under de senaste åren har de årligen ökat med cirka 250. I Trafikverkets nya aktionsplan för säker vägtrafik finns nu en fortsatt utbyggnad med vilket gör att antalet kommer att uppgå till cirka 2 500 år 2024. Samtidigt utvecklas tekniken.
Utbyggnaden ska främst ske på de vägar som bedöms som mest trafikfarliga vilket framförallt handlar om 70- och 90-vägar med mötande trafik. Beslutet är inte överraskande då utbyggnaden skett under en längre tid men nu finns det med i Trafikverkets nya aktionsplan för säker vägtrafik. Planen består av totalt 111 olika åtgärder för perioden 2019-2022 som förutom rätt hastighet har satsningar på nykter trafik och säker cykling. Genomförs planen i sin helhet bedöms minst fyrtio liv årligen kunna räddas i trafiken.
– Vi har sett att satsningen på fartkameror har gett önskad effekt, nämligen att sänka medelhastigheten, säger Göran Bolinder, chef för Trafikpolisen i Stockholm.
Nollvisionens nuvarande etappmål för vägtrafiken är att antalet omkomna ska halveras mellan 2007 och 2020. Det innebär högst 220 omkomna under 2020 vilket ser ut att lyckas med 136 omkomna i trafiken hittills i år. Detta trots den kraftiga ökningen under 2018 vilket gjorde att många misstrodde möjligheten att nå det uppsatta målet. På en löpande tolvmånadsperiod ser man fortfarande en viss ökning mot föregående period.
– Många tror att fartkamerorna är en kassako för staten men för oss inom Polisen handlar det om att sänka medelhastigheten. I princip minskar dödsolyckorna på alla sträckor där vi sänker hastigheten, säger Göran Bolinder.
Fartkamerorna kommer att placeras ut där de tros ha störst effekt vilket är längs 250 mil vägar med mötande trafik. I dag finns cirka 1 600 fartkameror utplacerade och utbyggnaden beräknas vara klar tidigast 2024.
Samtidigt med Trafikverkets nya aktionsplan för säker vägtrafik sattes den första av en ny generation fartkameror upp i Finland i juli. Den nya tekniken Finland introducerar tar den automatiska hastighetsövervakningen till en helt ny nivå.
De nya kamerorna tar mer exakta bilder och fungerar med en teknik som gör det möjligt att övervaka flera körfält och sammanlagt upp till 32 fordon samtidigt. Dessutom mäter den nya tekniken fordonens hastighet på längre avstånd, 150 meter, så att tvärbromsa innan kameran blir alltså inte längre någon lösning för de som kör för fort. Kamerorna gör det också möjligt att övervaka ifall föraren talar i telefon och om säkerhetsbälte används. Än så länge tar finska plåtpoliserna endast bilder av de fordon som passerar i för hög hastighet.
– Vi har sett att satsningen på fartkameror har gett önskad effekt, nämligen att sänka medelhastigheten, säger Göran Bolinder, chef för Trafikpolisen i Stockholm.
Nollvisionens nuvarande etappmål för vägtrafiken är att antalet omkomna ska halveras mellan 2007 och 2020. Det innebär högst 220 omkomna under 2020 vilket ser ut att lyckas med 136 omkomna i trafiken hittills i år. Detta trots den kraftiga ökningen under 2018 vilket gjorde att många misstrodde möjligheten att nå det uppsatta målet. På en löpande tolvmånadsperiod ser man fortfarande en viss ökning mot föregående period.
– Många tror att fartkamerorna är en kassako för staten men för oss inom Polisen handlar det om att sänka medelhastigheten. I princip minskar dödsolyckorna på alla sträckor där vi sänker hastigheten, säger Göran Bolinder.
Fartkamerorna kommer att placeras ut där de tros ha störst effekt vilket är längs 250 mil vägar med mötande trafik. I dag finns cirka 1 600 fartkameror utplacerade och utbyggnaden beräknas vara klar tidigast 2024.
Samtidigt med Trafikverkets nya aktionsplan för säker vägtrafik sattes den första av en ny generation fartkameror upp i Finland i juli. Den nya tekniken Finland introducerar tar den automatiska hastighetsövervakningen till en helt ny nivå.
De nya kamerorna tar mer exakta bilder och fungerar med en teknik som gör det möjligt att övervaka flera körfält och sammanlagt upp till 32 fordon samtidigt. Dessutom mäter den nya tekniken fordonens hastighet på längre avstånd, 150 meter, så att tvärbromsa innan kameran blir alltså inte längre någon lösning för de som kör för fort. Kamerorna gör det också möjligt att övervaka ifall föraren talar i telefon och om säkerhetsbälte används. Än så länge tar finska plåtpoliserna endast bilder av de fordon som passerar i för hög hastighet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.