Tillväxtviljan bland turismföretagen är högre än genomsnittet för små och medelstora företag i Sverige. Hela 80 procent av turismföretagen vill växa, 50 procent genom att både öka omsättningen och anställa ny personal. Det visar den nya temarapporten som är en del i Tillväxtverkets serie Företagens villkor och verklighet, som beskriver företagens upplevelse av vardag och framtid.
Ett hinder för tillväxt är att turismföretagen inte får tag i rätt personal. 62 procent av de svarande i undersökningen har försökt rekrytera de senaste tre åren, men hälften hade svårt att hitta sökande med rätt yrkeserfarenhet, kompetens eller behörighet.
– Att turismföretagen vill växa är viktigt för sysselsättningen i Sverige. Det är också viktigt för mångfald och integration, eftersom branschen lockar till sig många med utländsk bakgrund, säger Sofi Sjöberg, analytiker på Tillväxtverket som skrivit rapporten.
I början av juni publicerar Tillväxtverket årlig statistik som visar turismens sysselsättning, omsättning och exportvärde.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.