Det blev ingen byggstart i traditionell bemärkelse när förberedelsearbetena drog igång 2014 med planerat färdigställande 2021. Visserligen gjordes en del arkeologiska utgrävningar och det man funnit ska visas upp i ett kommande museum men arbetet med själva tunneln, förutom vissa anslutningsvägar, har först nu fått slutligt godkännande av myndigheterna i den tyska delstaten Schleswig-Holstein.
Trots att man väntar sig överklaganden är det ändå ett stort steg för projektet säger Tine Lund-Bretlau kommunikationschef på det danska statliga bolaget Femern AS som ska bygga tunneln, skriver SR som gjort ett inslag om projektet där de säger att de ändå kan börja bygga på den danska sidan.
Beslutet om den nya förbindelsen, som ska bli en 18 kilometer lång väg- och tågtunnel för cirka 75 miljarder SEK, togs 2007. Då bedömdes att tunneln skulle varit i bruk redan i år men flera miljöorganisationer och rederiet som idag driver färjetrafiken på sträckan har motsatt sig bygget.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.