På CMT i Stuttgart presenterades de allra senaste trenderna, precis som Husbil & Husvagn tidigare berättat – läs mer här!
Men en hel del av de trenderna har inte kommit till Sverige än. Så frågan är: Vad gäller här och nu, ute hos din handlare?
Vi ställde frågan till representanter för fyra återförsäljare och en importör.
De är överens om att begagnat är fortsatt stort. En annan typisk trend i osäkra tider är att de stora märkena, som upplevs som säkra och trygga, går bra. Exempel på sådana är Kabe, Adria, Knaus och Polar.
Att det är antingen–eller som gäller är också tydligt, enligt återförsäljarna. Stort och bekvämt eller litet och äventyrslystet. Läs mer om vad de svarar!
Vilka blir de stora trenderna 2024?
Begagnat fortsätter öka
Åsa Uddin, försäljningschef Caravan Eskilstuna
Varumärken: Kabe, Adria, Sun Living, Knaus och Affinity
”Den stora trenden är att begagnat fortsätter att öka i högre takt än nyförsäljningen. Både stora dyra fordon och mindre husbilar av plåtismodell fortsätter också att öka. De stora etablerade varumärkena som Kabe, Adria och Knaus brukar alltid växa sig starkare i perioder som denna.”
Campingtrender styr efterfrågan
Jimmy Busch, platschef M&M Caravane, Bro
Varumärken: Adria. Kabe, Sun Living och Affinity
”Beträffande camping tror jag att fler kommer att dras mot två trender eller sätt att campa.
Dels tror jag att efterfrågan på ’all inclusive’ med så mycket bekvämlighet som det bara är möjligt inpå knuten kommer att öka. Dels tror jag att fler kommer att jaga efter camping som efterliknar ’vildmarksliv´ i större utsträckning.”
”Dessa campingtrender tror jag såklart även kommer att styra efterfrågan på både husbil och husvagn. Oavsett om man åker husvagn eller husbil tror jag att valen kommer grena sig mellan stort och ’vräkigt’ för de som söker det bekväma och litet, lätt, högre markfrigång, oömt och säkert fyrhjulsdrivet för de som söker sig till vildmarksäventyret.”
Fyrhjulsdrivet är på uppgång
Josefin Andersson, säljare Autohallen i Karlstad
Varumärken: Eura Mobil, McLouis, Karmann Mobil och Carthago
”Minivans och fyrhjulsdrivna äventyrsbilar är på uppgång. Vi ser speciellt ett nytt intresse från en yngre målgrupp på dessa bilar. Att kunna åka ut i skogen och campa ensam i vildmarken lockar.”
Tydlig trend mot mindre fritidsfordon
Caroline Vikström, marknadskoordinator, Bergholm
Varumärken (importör): Knaus, Tabbert, Weinsberg, T@b, CI, Roller Team och Morelo
”Vi ser en tydlig trend mot mindre fritidsfordon som ger ett lägre klimatavtryck. Många lockas av att de är smidigare att manövrera och ytterligare en bidragande faktor är att lättare husbilar kan köras oavsett körkort.”
”Det blir vanligare att välja bort långresor för att semestra i Sverige och då ofta med ett eget boende på hjul. Därför är det viktigt även fortsättningsvis att det utvecklas mindre och kompakta husbilar och husvagnar som kan dras med el- och hybridbilar.”
Kompakta bilar en trend
Fredrik Ryberg säljare och ägare, PR Husbilar i Sollebrunn:
Varumärken: Rapido, Itineo, Dreamer, Westfalia och Hobby
”Vi ser en trend i lite mer kompakta bilar där vi satsat mycket, men vi säljer fortfarande mest av 4,4 tons bilar med bra lastvikter och face to face grupp fram.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.