Nästa artikel
Trygga husbils- och husvagnsmärken går bäst!
Nyheter

Trygga husbils- och husvagnsmärken går bäst!

Publicerad 2024-02-16 07:00 (uppdaterad 2024-02-16 10:11)
Trygga märken. Begagnat. Äventyr. Komfort. Det är några nyckelord när återförsäljare listar husbils- och husvagnstrenderna 2024.

På CMT i Stuttgart presenterades de allra senaste trenderna, precis som Husbil & Husvagn tidigare berättat – läs mer här!

Men en hel del av de trenderna har inte kommit till Sverige än. Så frågan är: Vad gäller här och nu, ute hos din handlare?

Vi ställde frågan till representanter för fyra återförsäljare och en importör.

De är överens om att begagnat är fortsatt stort. En annan typisk trend i osäkra tider är att de stora märkena, som upplevs som säkra och trygga, går bra. Exempel på sådana är Kabe, Adria, Knaus och Polar.

Att det är antingen–eller som gäller är också tydligt, enligt återförsäljarna. Stort och bekvämt eller litet och äventyrslystet. Läs mer om vad de svarar!

Vilka blir de stora trenderna 2024?
 

Åsa Uddin kan husbilar och husvagnar som försäljningschef på Caravan Eskilstuna.

Begagnat fortsätter öka

Åsa Uddin, försäljningschef Caravan Eskilstuna
Varumärken: Kabe, Adria, Sun Living, Knaus och Affinity

”Den stora trenden är att begagnat fortsätter att öka i högre takt än nyförsäljningen. Både stora dyra fordon och mindre husbilar av plåtismodell fortsätter också att öka. De stora etablerade varumärkena som Kabe, Adria och Knaus brukar alltid växa sig starkare i perioder som denna.”

Jimmy Busch är säljare och platschef på M&M Caravane.

Campingtrender styr efterfrågan

Jimmy Busch, platschef M&M Caravane, Bro
Varumärken: Adria. Kabe, Sun Living och Affinity

”Beträffande camping tror jag att fler kommer att dras mot två trender eller sätt att campa.
Dels tror jag att efterfrågan på ’all inclusive’ med så mycket bekvämlighet som det bara är möjligt inpå knuten kommer att öka. Dels tror jag att fler kommer att jaga efter camping som efterliknar ’vildmarksliv´ i större utsträckning.”
 
”Dessa campingtrender tror jag såklart även kommer att styra efterfrågan på både husbil och husvagn. Oavsett om man åker husvagn eller husbil tror jag att valen kommer grena sig mellan stort och ’vräkigt’ för de som söker det bekväma och litet, lätt, högre markfrigång, oömt och säkert fyrhjulsdrivet för de som söker sig till vildmarksäventyret.”

Josefin Andersson på Autohallen har koll på husbilar.

Fyrhjulsdrivet är på uppgång

Josefin Andersson, säljare Autohallen i Karlstad
Varumärken: Eura Mobil, McLouis, Karmann Mobil och Carthago

”Minivans och fyrhjulsdrivna äventyrsbilar är på uppgång. Vi ser speciellt ett nytt intresse från en yngre målgrupp på dessa bilar. Att kunna åka ut i skogen och campa ensam i vildmarken lockar.”

Caroline Vikström har koll på Bergholms husbils- och husvagnsmärken.

Tydlig trend mot mindre fritidsfordon

Caroline Vikström, marknadskoordinator, Bergholm
Varumärken (importör): Knaus, Tabbert, Weinsberg, T@b, CI, Roller Team och Morelo

”Vi ser en tydlig trend mot mindre fritidsfordon som ger ett lägre klimatavtryck. Många lockas av att de är smidigare att manövrera och ytterligare en bidragande faktor är att lättare husbilar kan köras oavsett körkort.”

”Det blir vanligare att välja bort långresor för att semestra i Sverige och då ofta med ett eget boende på hjul. Därför är det viktigt även fortsättningsvis att det utvecklas mindre och kompakta husbilar och husvagnar som kan dras med el- och hybridbilar.”

Fredrik Ryberg, ägare och säljare på PR Husbilar som har många plåtisar i sortimentet.

Kompakta bilar en trend

Fredrik Ryberg säljare och ägare, PR Husbilar i Sollebrunn:
Varumärken: Rapido, Itineo, Dreamer, Westfalia och Hobby

”Vi ser en trend i lite mer kompakta bilar där vi satsat mycket, men vi säljer fortfarande mest av 4,4 tons bilar med bra lastvikter och face to face grupp fram.”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.