Truma VarioHeat, som vi kortfattat nämnt i en tidigare artikel, är en effektstark värmare tänkt för skåpbilar, kompakta husvagnar och som extra värmekälla för större husbilar. Värmaren finns i två effektklasser men de yttre måtten är desamma.
- VarioHeat har vi nyutvecklat komplett som en efterföljare till våra väl beprövade Trumatic E 2400 och E 4000, förklarar projektledare Thomas Hartmann. Så uppstod två varianter med dels 2 800 Watt (VarioHeat eco) och 3 700 Watt (VarioHeat comfort) värmeeffekt. Båda har samma platsbesparande mått. Dessutom är värmesystemen extremt lätta med sina 5,1 kg – till och med lättare än Truma S värmaren. Men trots sin ringa vikt, döljer sig stor kraft i de kompakta apparaterna. De värmer upp luften snabbt och fördelar den jämnt i bostaden. VarioHeat eco ger på så vis 15% mer värmeeffekt och 100% mer volymflöde än E 2400.
Den nya värmaren ställs in med den digitala manöverenheten Truma CP plus VarioHeat. Rumstemperaturen, timern och fläktnivån kan förprogrammeras. I ”eco”-läget regleras värmeeffekten automatiskt och anpassas till den temperatur som valts. ”Boost”-nivån värmer upp fordonet extra snabbt. ”Night”-funktionen sörjer för en tystgående drift, lämpligt under natten. “CP plus VarioHeat" är identiskt uppbyggd med manöverenheten Combi. Är camparens klimatanläggning från Truma, går det bra att styra även den via CP plus panelen.
Truma VarioHeat kan monteras in i olika lägen – stående eller liggande. Och det nästan var som helst i fordonet. Det gör att fordonstillverkarna ges maximal frihet vid utformningen av fordonen. Inom den närmaste framtiden kommer det till och med att vara möjligt, att bygga in VarioHeat under golvet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.