Trigano, med ursprung och ledning i Frankrike, är moderbolaget bakom välkända fabrikat som Adria, Sunliving, Chausson, CI, Euramobil och Rimor, för att bara nämna några. Verksamheten startade redan 1935 och bolaget har sedan dess arbetat sig upp till en av de större aktörerna inom fritidsfordonsbranschen vilket syns i utbudet av välkända varumärken. Det är därför en viktig indikator på hur marknaden mår och deras årsrapport väcker följaktligen stort intresse.
Den ökande försäljningen i Europa slår igenom i årsrapporten vars avslut var vid augusti månads utgång. Omsättningen ökade med måttliga 0,6 procent utan att det varit några signifikant höjda priser i Europa. Men det finns ändå några orosmoln på himlen. Vinstmarginalerna har krympt något, från 9,9 procent 2017/2018 till 9,0 under det nu redovisade räkenskapsåret 2018/2019. Bolaget redovisar en total vinst på 167,5 miljoner euro vilket kan jämföras med 187,2 under det föregående räkenskapsåret. Resultatet före finansnetto visar 209,9 mot 228,3 för redovisningsåret innan.
Resultatet förklaras av Trigano med osäkerhet på den Europeiska marknaden vars orsaker kan sökas i en minskning av lager hos några distributörer, nya och skärpta avgaskrav och osäkerheten runt Brexit. Störst påverkan har dessa faktorer haft i Frankrike vars tillväxt varit påtagligt svagare än Tysklands, något vi tidigare rapporterat om. Den europeiska marknaden för fritidsfordon kommer enligt alla bedömningar att i år passera 200 000 enheter, något som bara hänt en gång tidigare, där husbilsförsäljningen ökat med 15,9 procent mot 1,7 i Frankrike. Att lagren minskas förklaras med införandet av avgasnormen euro 6d den 1 september 2019 vilket gjort att det varit olämpligt med allt för stora lager.
De nu minskade lagren bäddar, enligt Trigano, för en förbättring av resultatet för det pågående räkenskapsåret 2019/2020.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.