Den nya generationen av Mercedes-Benz Sprinter visades på tisdagskvällen upp i tyska Duisburg. Bilen är uppkopplad på en helt ny nivå med bland annat inbyggda digitala vagnparkstjänster. Dessutom får den det helt nya operativsystemet MBUX med intelligent röststyrning som premiärvisades i nya A-Klass för bara några dagar sedan. Det blir också första gången Sprinter finns som framhjulsdriven, utöver de bakhjuls- och fyrhjulsdrivna alternativen. I juni 2018 ska de första kunna nå ut på marknaden.
Sprinter är i grunden en transportbil och det är i den skepnaden fordonen visades upp. För husbilsmarknaden torde de tre 2,2-litersmotorerna vara aktuella och de har effekter på 114, 143 eller 163 hästkrafter samt en för husbilar unik 177 hästkraftersversion och är tekniskt identiska oavsett om modellen har fram- eller bakhjulsdrift. De framhjulsdrivna får ett chassi på mellan 3 och 4,1 ton och ska ha två växellådsalternativ, manuell sexväxlad eller niostegsautomat. De bak- och fyrhjulsdrivna har chassin mellan 3 och 5,5 ton och dessa får en sjustegsautomat. Lastförmågan i en transportbil uppges ökas med 50 kilo för den framhjulsdrivna versionen och i stället för dubbla bakhjul kan nu Sprinter fås med ”Super Single tyres” på totalvikter upp till fem ton vilket innebär att bredden mellan hjulhusen ökar med mer än 13 cm till 123 cm. Det tål att tilläggas att husbilsfabrikanterna väljer version varför det inte på rak arm går att säga vilken teknik respektive fabrikant kommer att använda sig av.
Motorerna är försedda med SCR-avgasrening och har AdBlue insprutning, AdBlue tankens volym ökas dessutom från 18 till 22 liter och får samtidigt en enklare påfyllning. Med denna teknik sägs kväveoxiderna minska med 80 procent. De förbättrade emissionerna sägs i princip klara de nya tuffare kraven, Real Drive Emission, som gäller från 2020.
Framhjulsdriften har sina fördelar eftersom ståhöjden i bodelen kan göras cirka tio centimeter högre och det kan innebära större möjligheter att bygga plåtisar på den nya Sprinter. Som tidigare finns Sprinter i fyra längder och tre olika höjder men då axelavståndet nu även kan fås i en längre variant minskar i detta fall även överhänget. Hjulbaserna sägs finnas från 3,25 till 4,32 meter.
Den största wow-faktorn i hytten är operativsystemet MBUX som Sprinter är näst först i hela Mercedes-programmet med att få (systemet hade världspremiär i nya A-Klass så sent som förra veckan). MBUX har inte bara extrem 3D-grafik och touch-skärm där det bland annat går att ”vrida sig in i” navigationen med fingerrörelser. Systemet har också en intelligent röststyrning på svenska som lär sig löpande med hjälp av AI. Föraren behöver inte längre ge kommandon som ”Navigera till Storgatan 24 i Borås” utan kommer att kunna säga saker som ”Kör till kontoret” eller ”Messa till Lisa att jag kommer hem om två timmar”. MBUX lär sig också vad föraren ofta gör vid olika tidpunkter och kan lägga upp förslag på platser att navigera till eller personer att ringa. Det är också kompatibelt med både Apple Car Play och Android Auto.
Navigationen i MBUX använder den nya tekniken What3words som kan ge navigationsmål på tre meter när bara genom att ange tre specifika ord på svenska. För transportbilarna innebär det att föraren kan få besked om exakt var på en industri gods ska hämtas, eller var på en vägsträcka ett arbete ska utföras.
De nya elstolarna har till exempel samma typ av manövrering som personbilarna, med minnen för olika förares inställningar. Backkameran visar sin bild i backspegeln och 360°-kamera finns som tillval. Både den avståndskännande farthållaren DISTRONIC, kurshållningsassistent och vägmärkesigenkänning finns nu också för första gången att få i klassen. Sprinter har också samma typ av multifunktionsratt med touch-kontroller som sedan tidigare finns i Mercedes personbilar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.