Nästa artikel
Transportkollen anmäls till Konsumentverket – bilägare lurad att betala
NYHETER

Transportkollen anmäls till Konsumentverket – bilägare lurad att betala

Publicerad 19 januari 2021 (uppdaterad 8 februari 2023)
Falska spekulanter hör av sig till bilsäljare och lurar dem på pengar med sajten Transportkollen. Nu har den anmälts till Konsumentverket. Vår förlagskollega Vi Bilägare var först att publicera nyheten!

De senaste åren har det dykt upp flera oseriösa sajter där svenska bilägare luras att betala för tjänster som egentligen är gratis. Vi Bilägare har tidigare skrivit om sajten Trafikstyrelsen som ville ha 1 990 kronor för att meddela vem som är ägare till ett fordon – en tjänst som kostade tre kronor hos den ”riktiga” Transportstyrelsen.

Just den sajten tar inte längre emot beställningar efter den anmälts 95 gånger till Konsumentverket. De två personerna som stod bakom den dömdes i Patent- och marknadsdomstolen och hotades med vite på 400 000 kr.

Men nu har det dykt upp en ny sajt som uppger sig vara ”världsledande på biluppgifter”, men som på många sätt liknar tidigare bluffsajter.

Läs också: Avslöjat: Här är företagen som bilägarna klagar mest på

Luddiga villkor

Den nya sajten går under namnet Transportkollen och består av ett formulär där användaren skriver in ett registreringsnummer. Men att tjänsten kostar 199 kr framgår först en bit in i det så kallade ”köpflödet”, och de luddiga villkoren som är direktöversatta från någon annan sajt har fått en person att anmäla Transportkollen till Konsumentverket.

”Vi har fått in en anmälan mot webbplatsen Transportkollen.com, men vi har ännu inte utrett hemsidan eller vilket bolag det är som står bakom den. Som konsument har man rätt att veta vad tjänsten kostar innan man beställer den, där är rättsläget glasklart”, skriver Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Bilsäljaren lurades att köpa tjänsten men någon rapport dök aldrig upp

Sidan Transportkollen har anmälts till Konsumentverket, som ännu inte hunnit undersöka vem som står bakom den. Det framgår inte var användarbetyget på 4,7 stjärnor kommer från och villkoren för sidan är direktöversatta.

Falska spekulanter

En läsare som varit i kontakt med Vi Bilägare har blivit kontaktat av en person som uppgav sig vara spekulant på hans bil som är till salu. Personen ville ha ett utdrag från Transportkollen och accepterade ingen annan tjänst som exempelvis Carfax och det kändes som ett bedrägeri, uppger läsaren.

En annan person har anmält Transportkollen till Konsumentverket och har råkat ut för precis samma sak. En ”spekulant” på hans bil hörde av sig och krävde ett utdrag från Transportkollen för att få lån på bilen. Han köpte tjänsten för 199 kr.

Någon rapport dök dock aldrig upp, inte ens inom de 48 timmar som det ska ta enligt sidan. Nu svarar ”spekulanten” inte på SMS.

”Försöker agera”

Den här typen av sajter dyker upp med jämna mellanrum för att sedan försvinna. Konsumentverket är beroende av att sajterna anmäls.

– Vi försöker agera så fort vi kan när vi ser att konsumenter har blivit vilseledda. Det är dock svårt att förhindra att nya liknande webbsidor skapas, så det gäller att vi är snabba med att agera, sa Charlotte Söderlund till Vi Bilägare i samband med att Trafikstyrelsen granskades.

När Vi Bilägare kontaktar mejladressen bakom sajten får vi följande svar:

”Det är olyckligt att vi har rapporterats till Konsumentverket. Enligt vår analys har vi inte brutit mot svenska konsumentlagar.”

Personen som anmält er till Konsumentverket har betalat men aldrig fått någon rapport om bilens historik. Går det att ångra sitt köp?

”Ja. Vi följer alla regler som har fastställts av Konsumentverket. Det är ofta fel som gjorts av kunderna. Vi kontrollerar våra beställningar manuellt varje dag för att se till att alla har fått sina rapporter och det är mycket sällsynt att e-postmeddelanden inte skickas ut. Ibland får vi förfrågningar om varför de inte har fått sina rapporter och efter att ha löst problemet tillsammans med kunden och i 99,99 procent av fallen visar det sig att de har skrivit fel e-postadress.”

På sidan har ni ett användarbetyg på 4,7, var kommer det från?

”Ibland frågar vi kunder om deras tankar och hur vi kan förbättra våra tjänster. Medan vi gör det ber vi dem också att betygsätta oss 1–10.”

Läs också: Säljer gratistjänst för 600 kronor – nu granskas sidan

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.