Planerar att prova så kallade gröna körfält.
I ett försök att få fler vägtransporter att ske fossilfritt vill Trafikverket testa att låta utsläppsfria lastbilar utnyttja bussfilerna. Om det fungerar bra kan det även bli aktuellt för fossilfria personbilar att nyttja samma körfält. Förebilden är Oslo där elbilar har tillträde till kollektivtrafikkörfält och gratis parkering.
Förslaget är ett av ett tjugotal idéer Trafikverket presenterar för att minska klimatpåverkan, öka framkomlighet och öka trafiksäkerhet. Bland de andra förslagen finns att ge självkörande fordon eget körfält, testa autonoma snöröjningsfordon och att prova förarlösa bussar på landsväg. Trafikverket vill också införa geofencing i större skala för att se till att reglerna följs i miljözoner. Geofencing är ett slags digitalt staket som hindrar vissa fordon att köra in i ett visst område.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Förslaget är ett av ett tjugotal idéer Trafikverket presenterar för att minska klimatpåverkan, öka framkomlighet och öka trafiksäkerhet. Bland de andra förslagen finns att ge självkörande fordon eget körfält, testa autonoma snöröjningsfordon och att prova förarlösa bussar på landsväg. Trafikverket vill också införa geofencing i större skala för att se till att reglerna följs i miljözoner. Geofencing är ett slags digitalt staket som hindrar vissa fordon att köra in i ett visst område.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.