Den tekniska orsaken till tjälskadorna är att vattnet i marken eller vägen har frusit till is som nu börjat tina. Eftersim is tar mer plats än vatten gör det att vägen expanderar och vägbanan lyfts men under tjällossningen återgår vägbanan till sin ursprunglig nivå och i vissa fall uppstår då skador.
En viktig orsak är att den isolerande snön plogas bort men det finns fler faktorer som påverkar, bland dessa hur mycket det har regnat på hösten, hur kallt och hur länge det varit kylan har hållit i sig, hur mycket det har snöat och hur snabbt temperaturen stiger på våren. Generellt ger långa och kalla vintrar större påverkan.
Utbredningen av tjälskador kan påverkas av om vägen är ny eller gammal. Risk för tjälskador finns framför allt i följande fall:
- Vägar med dålig bärighet
- Övergång mellan väg och bro
- Övergång från skog till åker eller bergsskärning till platt mark
- Vid vägtrummor
- Vägavsnitt med otillräcklig avvattning av vägen.
En nyckfull vägskada är så kallade potthål, som uppstår i vägens beläggning. På vintern utvecklas potthål när vatten tränger ner i små porer och håligheter samtidigt som temperaturen pendlar runt noll. När vattnet fryser och tinar om vartannat, spränger den expanderande isen sönder håligheten och gör den större.
Potthål kan också uppstå på sommaren när vatten blir stående i ett litet hål. Vattnet och trafiken skapar en utmattning som utökar håligheten. Ju äldre beläggning, desto större risk.
För att motverka tjälskador dimensioneras vägkroppen olika i landets olika delar, men dimensioneringen har sällan betydelse för potthål eftersom de uppstår i beläggningen. Ytlagret har av naturen kortare livslängd och slits dessutom av till exempel dubbdäck.
Trafikverkets entreprenörer inspekterar regelbundet det statliga vägnätet, från tre gånger per vecka för de största vägarna till en gång var 14:e dag för de minsta.
När Trafikverket får kännedom om trafikfarliga brister varnas trafikanterna och hål, spår och sprickor lagas så snabbt som möjligt. Det görs av entreprenörer enligt kontrakt.
Under den värsta tjällossningsperioden kan det även bli nödvändigt att tillfälligt sätta ner vägars bärighet. Trafikverket beslutar om bärighetsnedsättningar i samråd med driftentreprenör. Det innebär att högsta tillåtna bruttovikt/axelvikt för motordrivna fordon begränsas till tolv ton alternativt fyra ton för trafiksäkerheten och för att skona vägen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.