Thule Group satsar vidare inom outdoor och äventyrscamping genom att förvärva Nordamerikas ledande tillverkare av transportutrustning för fiskespön på biltaket, Denver Outfitters.
För cirka året sedan förvärvade Thule Group Nordamerikas ledande taktältstillverkare och nu är det dags för ytterligare ett förvärv som breddar företagets produktportfölj med fokus på en aktiv livsstil inom segmentet outdoor och äventyrscamping.
Med detta senaste förvärv läggs nu takmonterad transportutrustning för flugfiskespön till produktportföljen och därmed fortsätter Thule att expandera produktportföljen inom livsstilssektorn.
– Sportfiske är en stor, global, kategori inom friluftsindustrin med nära 50 miljoner utövare bara i Nordamerika. Även om flugfiske är den minsta kategorin inom sportfiske är det den snabbast växande. Utövarna reser ofta tillsammans i grupp och njuter av sin fiskeupplevelse. Det är viktigt för dessa konsumenter att kunna ta med sin utrustning säkert och enkelt och det bästa sättet att göra det på är med sina fiskespön placerade i fasta spötuber monterade på bilens tak. Denver Outfitters har utvecklat marknadsledande produkter med en filosofi om hög kvalitet, smart teknik och utmärkt design med en passion för ett aktivt fiskeliv. Tillsammans gör detta att produkterna passar naturligt i vår produktportfölj, säger Magnus Welander, vd och koncernchef för Thule Group.
Denver Outfitters hade 2019 en årlig försäljning på cirka 1 MUSD. Förvärvet förväntas inte ha någon väsentlig påverkan på Thule Groups finansiella resultat eller ställning.
Med detta senaste förvärv läggs nu takmonterad transportutrustning för flugfiskespön till produktportföljen och därmed fortsätter Thule att expandera produktportföljen inom livsstilssektorn.
– Sportfiske är en stor, global, kategori inom friluftsindustrin med nära 50 miljoner utövare bara i Nordamerika. Även om flugfiske är den minsta kategorin inom sportfiske är det den snabbast växande. Utövarna reser ofta tillsammans i grupp och njuter av sin fiskeupplevelse. Det är viktigt för dessa konsumenter att kunna ta med sin utrustning säkert och enkelt och det bästa sättet att göra det på är med sina fiskespön placerade i fasta spötuber monterade på bilens tak. Denver Outfitters har utvecklat marknadsledande produkter med en filosofi om hög kvalitet, smart teknik och utmärkt design med en passion för ett aktivt fiskeliv. Tillsammans gör detta att produkterna passar naturligt i vår produktportfölj, säger Magnus Welander, vd och koncernchef för Thule Group.
Denver Outfitters hade 2019 en årlig försäljning på cirka 1 MUSD. Förvärvet förväntas inte ha någon väsentlig påverkan på Thule Groups finansiella resultat eller ställning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.