Husbil & Husvagn har testat två av Mobikys cyklar – dels en 12-tummare med små hjul, dels en 16-tummare med något större hjul som lämpar sig bättre vid färd på ojämnt underlag. Den sistnämnda bygger något mer på höjden men håller samma bredd när styret viks ihop: bara 30 centimeter. Båda modellerna går att få med eldrift.
12-tummaren väger 13,7 kilo – utan motor. Den har inbyggda Shimano-växlar och handbroms. Den låga ramen är av aluminium och har syrafasta detaljer. Kedjan är livstidsbehandlad på fabriken.
– Det finns inget som kan smutsa ner kläderna, säger Karl Gauffin som importerar Mobiky till Sverige.
Cykeln är anmärkningsvärt enkel att fälla ihop, i bara några få steg förvandlas den till ett litet paket. Jag gör manövern några gånger och får snabbt in handlaget. Ett stöd finns så även i vikt läge kan cykeln stå själv. Ett handtag gör det lätt att lyfta in den i husbilens garage.
Med litiumbatteri väger cykeln 17,5 kilo. Batteriet har falsade kanter för att det inte ska läcka in vatten. Med batteriet monterat får du en extra skjuts efter bara några tramptag. Det är en häftig upplevelse och måste vara toppen i tunga backar. Batteriet ger en maxhastighet på 25 km/h, en fart som inte kräver att du bär hjälm.
Det finns tre motorhastigheter och på den högsta, trean, känns det lite som att bli skjuten ur en kanon. Priset för denna finess är 12 950 kronor. Utan motor kostar cykeln 8 450 kronor.
Den större cykeln, 16-tummaren, väger utan motor 14,5 kilo och kostar 10 350 kronor. Med motor blir vikten 17,5 kilo och priset 14 975 kronor.
Mer info: www.mobiky.se
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.