Nästa artikel
Sveriges andra elväg börjar testas
NYHETER

Sveriges andra elväg börjar testas

Publicerad 9 november 2017 (uppdaterad 9 november 2017)
Den andra av två svenska elvägar är snart klar för testkörning. Till skillnad från den första, som finns i Gävle och har luftburna kontaktledningar, överförs elen i eRoadArlanda via skenor som lagts ner i befintlig vägbana. 

Två kilometer av väg 893 mellan Rosersberg och Arlanda förses med elskena, den första i sitt slag, precis som den elektriska lastbil som ska köra flyggods mellan PostNord och Arlanda under testperioden.

– Utmaningen i projektet är att ingen har gjort detta förut, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC och ordförande i konsortiebolaget. Medan elvägen i Gävle bygger på järnvägsteknik med kontaktledningar, har vi inga standarder utan har fått börja från scratch.

Den ombyggda lastbilen är ett kapitel för sig och resan har varit lång för att få dispens. Inte så konstigt, när förordningarna säger ”bil får ej laddas under körning”. En viktig fråga är också elvägens säkerhet. Vän av ordning tänker direkt på barn som kan peta i skenan, men risken för en stöt är minimal. Fingrarna når inte ner.

– Skenan är dessutom uppdelad i 50-meterssektioner, som aktiveras först när ett fordon med kontaktarm närmar sig. Och då bör man ändå inte befinna sig på vägen, konstaterar Hans.

Elvägar minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Av 400 000 kilometer väg skulle det räcka att elektrifiera 20 000. Kostnaden för detta beräknas till 100–200 miljarder, att jämföra med de 60 miljarder som Sverige importerar fossilbränsle för varje år.

– Med en kombination av elväg och andra laddmöjligheter kan också batterierna minskas betydligt. Allt handlar ju inte om avgaser, även produktion och återvinning av batterier är ett problem. För att ersätta en 1000-literstank i en tung lastbil krävs ett batteri på 40 ton, säger Hans Säll.

Hur klarar vägen ett rejält snöfall? Strömavtagaren rensar skenan och har testats under fem vintrar med gott resultat. Man kan även slå på en värmeslinga utan att skenan vattenfylls och var 50:e meter finns sidorör som dränerar. Som utgångspunkt kan vägen underhållas med ordinarie maskiner, även snöplog. Om behov uppstår kommer man använda ett modifierat fordon med sug- och borstfunktion som är anpassad till skenan.

Elvägen har rönt stort intresse. Sverige samarbetar med Tyskland på regeringsnivå och delegationer från Indien och Kina har varit på besök, liksom McKinseys globala infrastrukturgrupp.

– Jag hoppas på en fortsättning när testperioden är över. Elvägen öppnar upp för digitalisering, till exempel att bygga in sensorteknik för självkörande bilar, avslutar Hans.

Källa: Trafikverket

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.