Det var något riktigt underligt som lyftes ur skogen i södra Dalarna för ett drygt år sedan. En Saab 92 husbil, eller snarare de sorgliga resterna efter en sådan. Nog för att Saab har byggt udda fordon genom åren – inklusive husvagnen Saabo – men en husbil Made in Trollhättan har aldrig setts till i försäljningshallarna.
Den gjordes av en lika skicklig som egensinnig verkstadsägare i Ramsele, Torsten Johannesson. Han byggde två prototyper på 1960-talet. Någon serietillverkning blev det inte och de båda vagnarna såldes så småningom iväg. Torsten hade andra saker att uppfinna. Den första gick aldrig genom besiktningen och hamnade så småningom som en permanent sommarstuga med sjöutsikt söder om Borlänge. Nummer två ägdes av en privatperson med aptit för långa fjällsemestrar. Idag är den tidningen Klassikers redaktionsbil.
Husbil & Husvagn har tidigare skrivit om Johannessons påhitt men också visat den andra fullt fungerande husbilen på Elmiamässan i höstas och på mässan i Kista. Kanske såg ni den grön/gråa sensationen med egna ögon!
Nu ska husbil nummer ett renoveras. Planeringen har närmat sig skruv- och mutternivå och föreningen som äger den är entusiastisk inför uppgiften.
– Den hade klarat sig förvånansvärt bra. Men det såg hopplöst ut när vi hämtade den i skogen. Hela bakgaveln var bara borta. Allt såg ruttet ut, säger Lars Julle Olofsson från Östersund en av de drivande bakom projektet. Det är på hans gård husbilen idag står under ett skärmtak omgiven av snö.
– Det är ohyggligt med jobb, men tillsammans kommer vi få den rullande till internationella Saabfestivalen i Holland i augusti 2009.
Vad var det då som skogsmaskinen plockade ut mellan frötallarna? Varje normalt funtad människa skulle säga "sophög", men det föreningen (som bildades på ort och ställe) såg var ett litet mirakel på drygt två gånger fyra meter, byggd på en skrotad Saab 92. En titt bakom motorluckan avslöjar originalbilens motorutrymme med innerskärmar och allt, men resten under till är stabila rambalkar, som mot alla odds stått pall trots 40 års markkontakt.
Motorn är en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764 kubik enligt ryktena trimmad till 30 hk. Inredningen är (under röta och förfall) idel förfinat snickeri, med soffgrupp (som bäddas om till säng), pentry och garderob. På golvet anas resterna av en intrikat mönstrad linoleummatta.
Husbilen är självklart framhjulsdriven och körställningen minst sagt intressant, något medlemmarna upptäckte i somras. För husbilen fungerar!
– Jag provade mest på skoj om det gick att starta bilen. Den hoppade igång direkt!
Det Julle och de andra sedan gjorde var att byta koppling, renovera bromsarna och staga upp den trasiga karossen. Plötsligt var det liv i det gamla skrället. Husbilen kördes i somras sida vid sida med sin lillebror vid en lätt tårfylld återförening i Ramsele.
Nu ska bottenplattan, karossen (av trä och aluminium) renoveras. Inredningen ska förnyas och nya snygga textilier och golv letas fram. Allt präglat av det tidiga 1960-talet. Med en tuff deadline och med föreningens 80-tal medlemmar över hela Norden är ändå renoveringsgruppen självsäker.
– Vi har inget garage, men vi kommer att plocka ned den och byta ut del för del. Det kommer att fungera. Men vi behöver sponsorer på material, nu närmast plywood, säger ordförande Kenth Fick.
Husbil&Husvagn kommer att rapportera fortlöpande om projektet på vår hemsida och i tidningen. Och lyckas man chocka världens Saab-entusiaster i Holland nästa år kommer du garanterat att kunna läsa om det här.
Text och Foto Claes Johansson
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.