I flera länder har Volkswagenägare rätt till ersättning för att ha köpt en dieselbil som omfattas av utsläppsfusket, bland annat i USA.
Tidigare i år kom även en viktig dom i Tyskland som blir prejudicerande och därmed kommer ligga till grund för en mängd liknande rättsfall framöver. Den gjorde klart att VW-ägare har rätt till ett visst skadestånd.
Men i Sverige har det inte blivit tal om någon ersättning. Bilarna är i rättslig mening inte felaktiga och köparna har därmed inte lidit någon skada med anledning av dieselfusket, enligt flera instanser.
Enats om nya regler
Snart kommer dock en nyhet som kan ge även svenska bilägare rätt mot stora företag som fuskat och vilselett kunderna. Europaparlamentet och EU-ländernas regeringar har nämligen enats om nya gemensamma regler, skriver Dagens Nyheter.
– Med detta banbrytande instrument kommer EU:s konsumenter inte lämnas ensamma, vilket var fallet med Volkswagens utsläppsfusk, säger Heidi Hautala, förhandlare för de gröna partierna, till tidningen.
De nya reglerna innebär att företag som fuskat kan stämmas. I fall som gäller flera länder är det dock bara konsumentorganisationer och myndigheter som får föra talan.
EU har försökt skapa en balans mellan konsumentskydd och juridisk säkerhet för företag, och vill undvika att Europa blir som USA där en särskild skadeståndsindustri uppstått. Vissa fall som är uppenbart ogrundade ska kunna avfärdas och den som förlorar rättegången får stå för kostnaderna.
Möjlighet till upprättelse
M Sverige har drivit den här frågan under lång tid, enligt bilistorganisationens chef för kommunikation och samhälle, Heléne Lilja. M Sverige har frågat infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på Twitter om den nya EU-lagen öppnar för grupptalan även för svenska konsumenter efter ett bilköp.
– Hittills har problemet varit att grupptalan varit svår att väcka i sådana här fall. Självklart ser vi nu en möjlighet för bilägare att få upprättelse när en bil inte uppfyller utlovad kvalitet som i VW-fallet. Vi kommer att följa detta noga och är beredda att agera, säger hon till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.