I vägtrafiken omkom 270 personer under 2014, 2 389 personer skadades svårt och 15 141 skadades lindrigt.
– Om utvecklingen fortsätter som det senaste decenniet, så kommer vi att nå etappmålet inom Nollvisionen om maximalt 220 omkomna år 2020, säger Maria Melkersson, projektledare på Trafikanalys.
Dock är utvecklingen sämre för de oskyddade trafikanterna än för de skyddade. De senaste tio åren har antalet omkomna oskyddade trafikanter minskat med bara 11 procent medan motsvarande minskning för de så kallade skyddade trafikanterna (trafikanter i personbil, lastbil och buss) varit hela 53 procent. De oskyddade trafikanternas andel av alla dödade i vägtrafiken låg år 2000 på runt 30 procent men har sedan dess stigit till nära 50 procent.
Oskyddade trafikanter som omkom under 2014 var 52 gående, 33 cyklister och 31 motorcyklister. Av de 33 cyklister som omkom var hela 16 ålderspensionärer (65 år och äldre) och 12 var 25-44 år. Endast 2 omkomna cyklister var barn (under 18 år). Inte heller omkomna på moped är idag ett renodlat ungdomsproblem. Under 2014 var 5 av de 8 som omkom på moped 45 år och äldre.
Av de som dödades i vägtrafikolyckor under 2014 var 191 män och 79 kvinnor, det vill säga 71 procent var män. Av de omkomna var 14 barn (under 18 år) och de barn som omkom i vägtrafiken var till största delen gående (4 barn), mopedister (3 barn) och i personbil (3 barn).
Den officiella statistiken över skadade och dödade i vägtrafiken bygger på polisrapporterade vägtrafikolyckor. På Trafikanalys hemsida www.trafa.se/vagtrafikskador finns den samlade officiella statistiken om vägtrafikskador 2014.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.