Sunlight har presenterat sin första helintegrerade modell, I 69 L samt I 68. Modellen kommer som årsmodell 2018 med två olika planlösningar.
Som en av fabrikatets två större nyheter inför 2018 lanserar Sunlight, som är en del av Hymer-Gruppen, sin första helintegrerade husbil. Första säsongen erbjuds två planlösningar, ettdera längsbäddar (I 69 L) eller mittplacerad dubbelsäng (I 68), i den 7,43 meter långa, 2,33 meter breda samt 2,94 meter höga bilen. Totalvikten anges till 3 500 kilo. Modellerna kommer att visas för publik på Caravan Salon i Düsseldorf som öppnar den 26 augusti.
Sunlights nya flaggskepp är tänkt att utmana med ett attraktivt pris och göra det möjligt för de som redan har en Sunlight-modell att kunna byta upp sig inom fabrikatet. Modellen har fått en design med drag av sportighet och som exempel på det kan nämnas den mörka inramningen av strålkastarna, kylarens utformning samt ett spoilerliknande arrangemang i frontens nederdel. Inredningen kommer dock att kännas bekant för de som tidigare har haft en delintegrerad Sunlight-modell även om detaljer som att bodelsdörren går längre ner och har en trappa inne i bilen istället för det elektriskt styrda fotsteget på utsidan skiljer.
En annan skillnad mellan de delintegrerade och I 69 L är att platsen runt sittgruppen blir rymligare på grund av den annorlunda övergång till framsätena som den helintegrerade konstruktionen medger.
Ytterligare en skillnad mot tidigare modeller är att taksängen, som innebär att det finns fyra sovplatser i bilen, inte längre är extratillbehör och ståhöjden under den är bra tilltagen. I övrigt är det mesta sig likt från tidigare, bakom sittgruppen finns vinkelköket där man hittar en trelågig spis och ett stort kylskåp som även har kylfack. Bakom köket hittar man den separata duschen och längst bak sovrummet. Mittemot duschen finns toaletten.
I bildspeley finns även skisser på planlösningarna.
Garagets höjd varierar beroende på vilken sänglösning man föredrar då dubbelsängen inskränker på dess höjd, och noterbart är att dubbelgolvet inte är plant.
Teknisk är den nya modellen baserad på Fiat Ducato MultiJet 130 Light med en 2,3 liters dieselmotor och som versionsnamnet antyder har den 130 hästkrafter. Som tillval kommer det att finnas både en 150 och 180 hästkraftersversion.
I Tyskland anges prisnivåerna ligga mellan 10 000 och 15 000 euro högre än motsvarande delintegrerade modeller men det kan förstås bli annorlunda i Sverige när och om modellen kommer att nysäljas här.
Sunlights nya flaggskepp är tänkt att utmana med ett attraktivt pris och göra det möjligt för de som redan har en Sunlight-modell att kunna byta upp sig inom fabrikatet. Modellen har fått en design med drag av sportighet och som exempel på det kan nämnas den mörka inramningen av strålkastarna, kylarens utformning samt ett spoilerliknande arrangemang i frontens nederdel. Inredningen kommer dock att kännas bekant för de som tidigare har haft en delintegrerad Sunlight-modell även om detaljer som att bodelsdörren går längre ner och har en trappa inne i bilen istället för det elektriskt styrda fotsteget på utsidan skiljer.
En annan skillnad mellan de delintegrerade och I 69 L är att platsen runt sittgruppen blir rymligare på grund av den annorlunda övergång till framsätena som den helintegrerade konstruktionen medger.
Ytterligare en skillnad mot tidigare modeller är att taksängen, som innebär att det finns fyra sovplatser i bilen, inte längre är extratillbehör och ståhöjden under den är bra tilltagen. I övrigt är det mesta sig likt från tidigare, bakom sittgruppen finns vinkelköket där man hittar en trelågig spis och ett stort kylskåp som även har kylfack. Bakom köket hittar man den separata duschen och längst bak sovrummet. Mittemot duschen finns toaletten.
I bildspeley finns även skisser på planlösningarna.
Garagets höjd varierar beroende på vilken sänglösning man föredrar då dubbelsängen inskränker på dess höjd, och noterbart är att dubbelgolvet inte är plant.
Teknisk är den nya modellen baserad på Fiat Ducato MultiJet 130 Light med en 2,3 liters dieselmotor och som versionsnamnet antyder har den 130 hästkrafter. Som tillval kommer det att finnas både en 150 och 180 hästkraftersversion.
I Tyskland anges prisnivåerna ligga mellan 10 000 och 15 000 euro högre än motsvarande delintegrerade modeller men det kan förstås bli annorlunda i Sverige när och om modellen kommer att nysäljas här.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.